воскресенье, 19 марта 2017 г.

Хлібні страви
Одним із перших в Україні звернув увагу на обрядові печива Микола Сумцов в праці «Хлеб в обрядах и песнях» 1885. За його ініціативою та за його допомогою було зібрано 1902 року для археологічного з’їзду в Харкові першу на Україні колекцію обрядових печив. Колекція ця зберігалася в Харківському музеї імені Григорія Савича Сковороди. Співробітники поповняли її новими зразками.
1909 року за ініціативою і при активній участі В.Н.Харузіної і за допомогою В.В.Богданова, учнями В.Н.Харузіної було покладено початок утворення відділу обрядових печив у Московськім Румянцевськім музеї. Для цього відділу було привезено першу велику колекцію українських обрядових печив із Курської губернії. Відомості про них вміщені в ЄО. 1909 №1. В 1925 році в Румянцевськім музеї нараховувалося не один десяток вітрин де повно надзвичайно цікавих різноманітних форм печив, у збиранні яких брало участь багато осіб. 
Р.Данковська у праці «Етнографічне дослідження українських обрядових печив» (1926) детально розглянула і в систематичному порядку показала такі обрядові печива. Понад 40 форм обрядових печив, що зустрілися в переглянутій нею етнографічній літературі, поділила на три головні категорії:
І. Печива, пов’язані з заняттями – хліборобством, скотарством, бджільництвом.
ІІ. Печива, пов’язані з різними моментами народного календаря, наприклад Різдво, Масниця, піст, Великдень, Маковія.
ІІІ. Печива, пов’язані з різними моментами побуту, наприклад, народини, хрестини, весілля, похорон, поминки.
При ближчому аналіз ІІ категорії обрядових печив, переконуємося, що частина їх зв’язана із скотарством, відноситься своїм походженням до першої категорії (різдвяні обрядові печива попервах були скотарськими) й частина ІІІ категорії відноситься так само до першої – поминальні печива попервах були хліборобськими. На цій підставі розглядає поминальні й частину весільних разом із хліборобськими.
До українських хліборобських обрядів відносяться печива голубці, жайворонки, галопи, сорочачі вушка, виображення хліборобського знаряддя, як плуги, борони, хрести (хрестці), драбинки, коржі, пироги, пампушки, шулики, калачі.
Особливу групу серед цих печив становлять млинці, бублики, булки, книші. паляниці, гречаники, стовпці, що разом із тим є поминальними печивами.
До скотарських обрядів мають найближче відношення виліплені з тіста виображення свійських тварин – коней, корів, ягнят, волів.
До обрядів із бджільництва – пряники.
До лісових промислів – горішки, горіхи, хліб із калиною.
До великодніх обрядів – паски.

До масниці – вергуни, млинці, вареники, сорочачі вушка.

Комментариев нет:

Отправить комментарий