Купало (Івана Купала)— прадавнє українське свято літнього со-
нцестояння, відзначається 7 липня (за сучасним календарем). За
висновками дослідників, первісно Купалою називали ляльку або
опудало, яких купали–топили у воді або закопували у землю чи
спалювали. Назва ″Івана-Купала″ походить від шанування Іоанна
198
Хрестителя, яким православна церква намагалася перекреслити
дохристиянські традиції.
Серед українців Купала відзначає переважно молодь у купаль-
ську ніч. Свято поєднує елементи культу сонця, природи, аграрної
магії, очисних та еротичних обрядів: запалювання купальських
вогнів, стрибки через багаття, ворожіння, збір лікарських трав.
Купальська ніч вважається чарівною, тому широко розповсюджені
дівочі ворожіння на вінках, численні обряди і магічні дії, за допо-
могою яких можна захиститись від нечистої сили, яка особливо
активна у цю пору.
Головними дійовими особами є Купайло (Купало) і Купайлиця
(Марена, Морена). Виготовляють їх відповідно парубочі та дівочі
гурти. Юнаки готують опудало в образі старого чоловіка із соло-
ми, подекуди голову виліплюють із глини, яку закріплюють на
довгу палицю і одягають у літній
легкий одяг. Це і є Купайло.
В українських купальських обрядових піснях збереглося чи-
мало образів і мотивів трипільського походження, та й саме свято
сягає трипільського періоду української минувшини.
М. Максимович зазначає, що Купала ― то народне свято Сонцево-
роту, Перескоку, коли Сонце перескакує на зиму, подарувавши
Землі найдовший і такий чарівний день. Про це у купальських піс-
нях мовиться: ″Ой мала нічка-петрівочка, не виспалася наша діво-
чка″, ″На Купала нічка мала″. За уявленнями українців, на Купала
дерева та звірі переходять з місця на місце, говорять між собою, у
цей день цвіте папороть там, де курячий голос не доходить″
(П. Чубинський). Купальська пора ― то час найвищого енергетиз-
му природи, пора її зрілості та зрілості юних, що досягли межі,
коли час кохати і бути коханим:
Як на нашій вулиці
Все купальні молодці.
Ой нема найкупавішого
Над Степанка, над нашого.
Бо його дівка скупавіла.
Дівка Степанка полюбила.
Дівчата-купалочки ідуть на купальське грище у вінках, аби
пошанувати Купала і Марену, котрі виготовлені із гілок дерев.
С. Губерначук припускає, що, віддаючи шану деревам та вінкам,
юнки прощаються із тією порою, коли вони з ранньої весни до Ку-
пала виводили у гаях веснянки, грали різноманітні ігри, провоку-
вали парубків на залицяння. Після Купала настає пора, коли потрі-
бно вже думати про заміжжя. Тому деякі обрядові пісні цієї пори
мають сумні мотиви.
Надзвичайно глибокий та давній зміст простежують дослідни-
ки у купальських обрядах очищення вогнем і водою. Глибоко сим-
волічним є спалення Купала і потоплення Марени. Купальське
199
вогняне колесо, що скочують із пагорба у воду, найімовірніше,
слід розглядати як символічне відтворення зменшення сонячного
колообігу та єднання вогню з водою, як дві стихії, з яких утворив-
ся Світ.
М. Москаленко, дослідник давньої обрядової пісенності украї-
нців, відзначає, що науковці уподібнюють нашу Марену із давньо-
орійським божеством Мара (у пелазгів ― Купавон, в індооріїв ―
Купаті / Ґопала). У індооріїв існував обряд потоплення со-
лом’яного опудала Богині часу Калі (у санскриті кала означає час).
Дехто із дослідників вважає потоплення купальської Марени сим-
волом принесення жертви зрілою юнкою. Однак, найбільш прав-
доподібно цей обряд символізує відмирання літнього Сонця, по-
ступову втрату ним ярої енергії (ця думка співпадає із обрядом
потоплення Богині часу).
У лексиконі оріїв Перського Нагір’я є слово мар ― мерти,
умирати. До того ж кореня належать наші сучасні мара, мор, мари-
ти, марно, морока, змарніти. Отож, ім’я Марена походить від пра-
українського мовного кореня, що виступає із Трипілля.
Про прадавнє походження Купальського свята свідчить і така
обрядова пісня:
Гей Око Лада,
Леле Ладове,
Гей Око Ладове, ніч пропадає.
Бо Око Лада з води виходить,
Ладове свято нам приносить
Гей Ладо!
А ти, Перуне, Отче над Ладом,
Дай дочекати Лади-Купала.
Вислів ″Око Лада″ дослідники відносять до трипільських ча-
сів, оскільки Ладо ― Божество пантеону пізньотрипільської доби,
Око Лада ― то Око Боже. Зазначимо, що існує цикл обрядових
пісень сонцепоклонницького характеру, котрі оспівують Око, що
пустило сльозу, з якої утворилися усі первинні води та первинна
живність. У давньоукраїнському міфі, записаному С. Плачиндою,
Око виступає як Першобог, творець Всесвіту, Вирію, Землі та
всього сущого на ній. Д. Стойко, дослідник і дешифрувальник
прадавньої пам’ятки українців ″Рукопис Ора″, повідомляє, що іс-
нує переконлива інформація про те, що релігія Ока існувала на
праукраїнських просторах за 3606 років до появи покровителя
Праукраїни Ора. Отже, корені процитованої купальської пісні про
Око Лада губляться десь у шеститисячолітній минувшині. Три-
200
пільського походження є й опорні слова українських обрядових
купальських пісень ніч, свято, дівчина, вода, море, вінок.
Л. Силенко відтворив свято Купала у дохристиянську добу іс-
торії України-Руси, опис якого ми й подаємо. ″Грають сурми. Лу-
нають пісні. Посередині колони на дрюкові юнаки несуть Купалу.
Чути співомовки:
Не бійся, Купало, ― не все пропало!
До твоїх долонь хай торкнеться вогонь.
Вогонь нищить тьму, проганя зиму.
Купала, не будь, як пала!
Купало мовчить, бо він, як і лісова звірина, боїться вогню. Він
зі страху слова сказати не може. Юнаки кидають Купала у вогонь.
Показують йому, через вогонь скачучи, що вогонь для відважних
не страшний. Купала смалиться. Одна із дівчат вдає, що їй жаль
Купала:
Купало-Купалоньку,
Нечепурний сонько,
З біди тікай до води!
Сам собі поможи,
Мене бідну бережи!
Ой Купало, глухий, як рало,
Ось так роби, так,
Як звитяжець-косак!
Інша юнка вдає, що плаче, наспівуючи при цьому:
Ой Купала пощадіте,
Йому вушка не паліте,
Пальчики горять ―
Ніженьки болять!
Ні, з Купала не глузуймо,
Лякливого порятуймо!
Понесімо, дівиці,
Купаленька до водиці.
Понесімо до ріки,
Нехай знають парубки,
Що Купало, як косак,
Пливе мужньо ― ось так, так!
Юнаки вихоплюють осмаленого Купала з вогню, несуть до во-
ди під співи. Вигуки, гудіння бубнів, а дівчата приспівують:
Купало, чистая вода,
Не бійся, врода молода!
Схаменися-бадьорися,
Літня вода ― не горе.
Тебе обадьоре, пливи-виринай,
Силу здобувай.
Старші люди розжалілися, просять косаків не ганити Купалу, а
славити… І йдуть косаки, співаючи:
Іде Купало, несе немало,
Меди і жито, прирост, присип.
Славим Купала, не спим до рана,
Не спи ж, дівчино, косак ― не спить!
Купайлицю дівчата виготовляють потайки. Переважно це га-
лузка із дерева, прибрана стрічками та квітами. Обидві ляльки у
зріст людини. Між Купайлом і Купайлицею розпалюють багаття за
допомогою ″живого вогню″, оскільки він виконує магічну роль —
образ Сонця як джерело самоочищення. Кожен учасник дійства
201
намагається перестрибнути через нього, аби сили набратися на
цілий рік. Завершується свято знищенням Купала і Купайлиці:
першого спалюють на вогні, а другу топлять у живих джерелах″.
Образ Купала репрезентує силу сонячної енергії, яка породжує
життя на землі. Досягнувши свого епогею, сонце поволі втрачає
силу, а звідси й спалення Купайла. Купайлиця — це уособлення
богині води Дани, яку топлять у воді, тобто відсилають назад у
своє русло, бо починаються жнива. Збір урожаю — то благосло-
венна справа, а тому потрібно очиститися вогнем і водою.
Купайло — бог молодості, шлюбу, краси. У пору літнього со-
нцевороту наші предки відзначали шлюб бога літнього розквіту
вогню-сонця з богинею води. У цей день богиня виїжджає вночі
назустріч своєму судженому, танцює-розсипається мерехтінням
променів та зірок, тому і ніч чарівна.
У купальську ніч природа буяє зеленню, бог Купало (вияв Да-
жбога пори літнього сонцестояння) благословляє зрілість усього
сущого, а серця юних скріплює любов’ю. На Купала відкривається
Небесна брама, тому всі молитви людей відразу ж чують боги. Ро-
са стає цілющою, а трави мають велику силу. Бог Перун запалює
на папороті Квітку щастя. Про давнє походження свята свідчить
одна з купальських пісень, записана на Івано-Франківщині, у якій
учасники купальських обрядодійств звертаються до богів Перуна і
Лади.
Немає коментарів:
Дописати коментар