Іменні дні - назва днів у народному календарі за іменами людей, богів, святих, героїв тощо, мають важливе значення у житті як конкретної людини, так і родини, громади. Наводимо їх перелік:
Андріїв день - 13 грудня (див. Андрія, Калита); Андронів день, або день Андрона-вартівника (25 жовтня) ― ″небосхил замітає, срібним ключем височінь відмикає″; Антон-перезимник та Антоніна Перезимна (17 / 30 січня - ″зимі половина″; Артемів день (2 листопада): людина, у якої іменини цього дня, за духом дуже схожа до мешканця лісу, до лісових звірів, птахів; її захисниця ― мати лісу ― вовчиця; Бориса і Гліба (15 травня) - ″солов’їний день″. ″На Гліба- Бориса за хліб не берися, бо овес микольський не наш, а консь- кий″; Борисів день (6 серпня) ― ″Прийшов Борис і Гліб - достиг хліб″;
Варвари (17 грудня) ― ″Свята Варвара ночі урвала, день дото-
чила″, ″Варвара мости мостить, Сава гострить, а Микола цвяхи
забиває″; покровителька жіночого рукоділля;
Варфоломіїв день (24 серпня) ― ″Варфаломій осінь відмикає″;
Велесовий тиждень (такі тижні два у році: перший розпочина-
ється на Меланки; другий ― за тиждень перед Колодієм). Вовчі
празники. Пора гулянь ряджених у вивернуті кожухи та звірині
маски;
День Петра Вериги (29 січня) ― ″На Петра Вериги розбива-
ються криги″;
Власів день (25 лютого) ― ″Святий Влас збий у зими ріг″,
″Прийшов Влас ― з печі злазь″; колись у цей день особливо по-
шановували корів, святили їх біля церкви;
День Юрія Холодного, або Георгіїв день (9 грудня) ― покро-
витель земних плодів та пастухів. ″Який день на Юрія, така й зи-
ма″;
Григорій-Зимоукажчик (30 листопада) ― ″Григорій зиму на
санках із гір котить″;
День Григорія-Двоєслова (25 березня) ― ″Пообіцяв сонце, а
полив дощем″; ″Пообіцяв зробити, як Гри горій-Двоєслов″;
Григорій-Літоукажчик (23 січнгя);
День Дорофія (18 червня) ― ″Закріпив сльзами, що сніг взим-
ку дасть″. Просять Дорофія сон наслати, до сходу сонця про зага-
дане сказати;
Іллі день (2серпня) ― день бога-громовика Перуна; обдаро-
вують дітей, щоби ті прохали Перуна не шкодити нивам хліборо-
бів;
Капустяників день (Сергій Капустяник ― 8 жовтня). Пекли
пироги і млинці на капустяних листках. Перший пиріг призначався
Матері-Землі: виносили у садок чи на город і клали на лист капус-
ти, примовляючи: ″Пригощайся, матінко-земле, що маю, те і тобі
уділяю, бо від тебе взяли″;
Касянів день (Касян Немилостивий, Злопам’ятний ― один раз
на чотири роки: 29 лютого). У цей день мало виходили на вулицю,
аби Касян сердитим оком не подивився. Повір’я: наступний рік у
подружжя буде мирним, якщо цей день пройде у сімейній злагоді;
Катерини (7 грудня) ― Свято Долі;
160
День Конона-Табунника (18 березня) ― покровитель коней і
конюхів: ″Ой коню, мій коню, коню вороний, поїдемо до Конона у
чудовий двір″;
Корниліїв день (26 вересня) ― ″Ой що ти, Корнилію наробив:
коріння рослиноньці застудив″;
День Кузьми і Дем’яна Безморозників (Кузьминки ―
14 листопада) ― готують курей і кашу як ритуальні страви ― по-
жертви Сонцю і Сварогу, котрий навчив людей землеробству, ви-
кувавши небесний Золотий Плуг. Починаються дівочі вечорниці.
Курячі іменини;
День Купала і Купальниці ― 24 червня / 7 липня (див. Купа-
ла);
Купріянів день (13 вересня) ― Журавлине віче;
День Лаврентія Погодоукажчика (23 серпня);
День Логина-Мисливця (29 жовтня) ― сонячне світло хоч і
недовге, однак корисне: виносили одяг просушитися перед зимою:
″Дажбог поцілунком тепло на зиму залишає″;
Луки-Вітряка (16 червня) ― за особливостями і напрямком ві-
тру передбачають урожай на наступний рік;
Лука Осінній (31 жовтня) ― за повір’ям, лікує всі хвороби.
Луку Дмитрій на обзорини послав, аби перевірив, чи все до його
приходу готове і чи можна землю на зиму замикати. ″Не справиш-
ся з хлібом до Луки ― не будеш мати якісної муки;
Лукерія-Комарниця (13 / 26 травня ― за наявністю комарів ви-
значають час прильоту ластівок і стрижів;
Марків день (11 квітня і) ― прислухалися до берези, промов-
ляючи: ″У тобі, білокурая, дари заховалися: хворим ― ліки, госпо-
дарям ― криниці, для зими ― світло, а старим ― утіха″;
День Марка (8 травня) ― вигонили із оселі нечисту силу за
допомогою кропиви, віником із кропиви замітали і від порога аж
до дороги: ″Іди, нечисть, із моєї хати, не заважай дитину колихати,
старині по долівці ходити, молодиці пекти паляниці, дівчатам ви-
шивати, а синочкам на сопілці грати. Не ходи по двору, бо попечу
тобі ноги, не підходь і близько, згинь, пропади нечиста″;
Меланки день (13 січня) ― гостини Меланки. Театралізовані
дійства, ритуальні обходи з ″Меланкою″, ″козою″, ряжені у мас-
ках; обрядодійства у честь бога Щедра;
Микитин день (10 червня) ― Микита-гусятник наганяє на небі
хмари –полуденниці, щоби ті напоїли водою малих гусенят;
Микола Теплий (22 травня) ― ″До Миколи нема літа ніколи″;
″Миколай води оглядає″ (освячуються водойми із живою, бігучою
161
водою; свято пастухів; пожертви богу Велесу ― покровителю тва-
рин і їх оглядальників);
Микола-Чудотворець (19 грудня) ― ″Хвали зиму після Мико-
ли″, ″На Миколи не кажи ″ніколи″; рідня та сусіди обмінюються
подарунками ″Щоби святий Миколай завжди був поміж нами та
мудрість нам давав″;
День Миколиного батька, або Семена Зілоти (23 травня) ―
збір лікарських трав, котрі мають (як підтверджують спеціалісти)
неабияку лікувальну силу зі спеціальними примовляннями: ″Мати
Божа ходила, зілля садила, відром поливала ― нам на поміч дава-
ла″, ″Миколин батько велів, щоби ти, зіллячко, було ліками від
усякої хвороби″. Жінки та дівчата обов’язково купалися у травах
″На Зілоту і баба як золото″;
Михайлів день (21 листопада) ― Михайло-Миха опікун звірів
та захисник мисливців; покровитель сміливців; його обов’язковим
атрибутом є вогненний меч ― символ нового Місяця. !″. Михайло
приніс на землю вогонь, запаливши смолоскип від Всевидящого
ока. Замінив функції Перуна. Приїздить до людей на білому коні,
оскільки у цей день у давнину закликали Зиму: ″Зимонько, гу-у-у-
у! Принеси нам хугу-у-у-у! Морози люті і річки льодом скуті, гу-у-
у-у! А весною не ходи, гу-у-у-у!″, ″Ішов Христос, ступив на
трость, трость поламалась, зима озвалась ― гу-у-у-у″. У цей день
проводиться обряд ″Братчини″ (див. Братчини); молоді пари, що
побралися восени вперше виходять на люди, відбуваються храмові
свята (свято Роду);
Мокія Мокрого день (24 травня) ― Мокій ― ″цар граду″,
″наглядач за громом″, намісник бога блискавки та грому на землі.
Цього дня не працювали, молилися святому Мокію та богу Перу-
ну, винятком лише було обполювання грядок на городі.
Обов’язково висівали насіння соняшника, а ввечері господиня на-
голо тричі обходила грядку з висіяним, примовляючи: ″Як не мо-
жна голим по світу ходити, щоб так горобці не могли моїх соняхів
їсти″;
Мотря-Наставниця, Мотря Полуріпниця (9 квітня) ― завершу-
ється приліт ранніх птахів: ″Мотря вийшла з хати пташок зустріча-
ти″;
Мотря Зимова (22 листопада) ― ″Мотря –зимовиця ставить
зимоньку на ноги ― закутуйте лиця″;
Наталчин день (8 вересня), Наталії Овсяниці, матері Овсія, На-
талія ― ″мати вівсяна″. Женці несуть останній сніп вівса і ставлять
під образами, супроводжуючи хід піснями. У цей день варять вів-
162
сяну кашу, печуть млинці і відносять все це у стодолу. Господар і
господиня накривають стіл, запрошують гостей до дарів Овсія.
Рештки їжі залишають у стодолі, ″аби клуня запаси гарно зберіга-
ла″;
Наума день (14 грудня) ― день покровителя розуму, знань,
доброчинства, тому говорили: ″Прийшов Наум ― берись за ум″.
Несли у школу горщик каші, як пожертву святому Науму, у супро-
воді хрещеного батька ― духовного наставника кожної дитини;
Несторів день, День Нестора-літописця (9 листопада) ― доб-
рою ознакою є хоча би кілька написаних рядків на благо інших,
увічнення памяті про свій рід, родину, населений пунк тощо:
″Нестор благословить твою працю і вона не боятиметься ні вогню,
ні води, ні інвізиції″, ″Напиши хоча б рядочок про нескорений свій
рід й добрий Нестор-літописець збереже усе навік″. Народжені у
цей день є оберігачами родовідної памяті. У давнину цього дня
ткали ряднину, наступного дня її освячували і вкривали нею хво-
рих;
Никонів день (24 грудня) ― Никон стоїть цілий день біля вік-
на і спостерігає, як Сонце опускається на землю золотою драби-
ною″;
Василів день (14 січня) ― День народження нового Місяця ―
Василя-Василечка, працьовитого, розумного, ніжного, високомо-
рального місяця-юнака. За традицією всі охочі до розваг збира-
ються переважно на перехресті доріг ″на данець″. У центрі розта-
шовуються музики і юнаки, на певній відстані від них стають дів-
чата. Утворюється два кола для танців (внутрішнє і зовнішнє).
Танці відбуваються між внутрішнім і зовнішнім колом. Хлопці
приходять сюди обов’язково у різних масках та костюмах, які по-
трібно обіграти;
Василя Теплого (4 квітня) ― ″На Теплого Василя радується
земля, а зілля посміхається ― до городу збирається″;
Овсіїв день (7 травня): Овсій ― покровитель вівса, тому овес,
посіяний цього дня дасть великий урожай. Закликали землю і воду
″відвідати муки-хвороби від кожної утроби″;
Одарчин день (Дарини ― 1 квітня) ― знахарки лікують хво-
рого пучком будяків, злегка торкаючись ним тіла людини (″аби так
кололо коло серця у того, хто послав хворобу на це тіло″), потім
розбризкують на тіло віником із кропиви воду із дванадцяти дже-
рел або криниць (якщо водойми ще замерзлі, то краще взяти воду
із дванадцяти ополонок). При цьому творять молитву до бога сон-
ця Дажбога та богині води Дани, аби допомогли перебороти хво-
163
робу, очистити тіло від усякої скверни. ″Як Дарина погідна, то рік
дорідний″;
Оксанин день (6 лютого) ― Оксана-Напівзимниця, Оксана-
Веснопровісниця. За цим днем прогнозують весну: ″Яка Оксана,
така й весна″;
Оленин день (3 червня) ― Олена-Льоносійка. Вважалося доб-
рою прикметою, що льон гарно вродить, коли його буде сіяти гос-
подар, набираючи насіння із карманів фартуха своєї дружини.
Отож, вранці чоловік просив у дружини фартух, одягав його і ви-
ходив на ниву. Він сіяв, а дружина йшла слідом, одягнена вся у
червоне. З цього приводу у народі говорили: ″Олена з Костянти-
ном льон сіють″. У цей день ніяких польвих робіт більше не про-
водили. Діти у своїх іграх відображали, як за льоном треба догля-
дати, а юнки збиралися біля трьох доріг і символічно пряли, ніби
льон уже вродив. Дослідники вважають, що за допомогою таких
дій чаклувався майбутній урожай;
Онисим-Вівчарник (26 лютого) ― виносили вночі під чудо-
дійне світло Зорі-зоряниці прядиво, щоб ″гарно вівці ягнилися″;
Онисія-Шлуночниця (13 січня) ― по свинячих потрухах во-
рожили, який буде урожай наступного року;
День Онуфрія (25 червня) ― Онуфрій-небопідпирач (літнє со-
нцестояння), покровитель квітів. Дівчата в обідню пору відправля-
лися на луки за квітами, щоби прикрасити ними образи та заплести
у коси. Квітами маку натирали лице, ″аби личко цвіло, як маківоч-
ка″;
Опанас-Ломонос (31 січня) ― ″На Опанаса-Ломиноса бережи
носа″; ″Опанас-Ломонос швидкий на мороз″;
Орестів день (23 листопада) ― ″Орест удався і на голод, і на
голод, і на бездоріжжя, але не біда, аби було збіжжя та вода″;
Охрімів день (10 лютого) ― ″Прийшов Охрім ― каяття в дім″.
Варили кашу, щоби задобрити домовика. Після вечері залишають
біля печі горщик із кашею, обкладений гарячим жаром, каші ні в
якому разі солити не можна, бо домовик солоного не любить. Рів-
но опівночі він виходить із-під печі й вечеряє. З цього дня домовик
у господі не шкодить, а лише допомагає, відганяє злу силу від осе-
лі;
День Пантелеймона (9 серпня) ― оберігач святкових днів; ка-
рає тих, хто не шанує богів та не дотримується звичаїв прабатьків
― насилає на них блискавицю бога-громовика Перуна. У цей день
не можна працювати на хлібному полі, бо Паликопа блискавицею
все підпалить. На честь Пантелеймона запалювали громничну сві-
164
чку, розкладали священний вогонь, стрибали через нього, ″аби
очиститися благодатним небесним вогнем″, пекли ритуальне печи-
во ″сончата″ і роздавали його дітям, щоб ті просили святого не
палити зернових. Заготовляли цілющі трави;
День Парамона (12 грудня) ―Передандрія. Молодь збиралася
на ″Калиту″ (див. Калита). На Поліссі проводили обряд ″Сповідь
діжі″, котрий пов'язаний із віруванням, що у ніч перед Андрієм всі
пікні діжі сходяться на сповідь і розповідають там про своїх гос-
подинь: як піклуються про діжу, чи не лихословлять у їх присут-
ності, що примовляють до діжі тощо. Особливо дотримувалися
цього обряду жінки, у яких підростали доньки. Напередодні Анд-
рія господиня ретельно мила діжу, ставила її на чисту скатертину,
обвивала хмелем, освяченими квітами, приспівуючи: ″Чи ж тобі я,
діжо, догодила, Як оцими квітами прикрасила. Гілочками хмелю
обвиваю, Долю своїм донечкам закликаю″;
Парасчин день (27 жовтня) ― Параскева Болотяна. До Парас-
кеви у християнстві перейшли функції богині Мокоші. Годилося
виконувати лише легку роботу. Родини, де були носії імені, взагалі
не працювали. За повір’ям, від Параскеви залежить кількість років,
які має прожити людина, ― вона кожному пряде нитку життя.
Особливо заборонялося прясти і не тільки у цей день, а у кожну
п’ятницю, бо п’ятниця ― це день пошанування великої богині
Мокоші-Параскеви;
Параскева-Преподобниця (10 листопада) ― ніхто не працю-
вав, усі святкували. У цей день освячували виткану ряднину, котра
давала здоров’я, відганяла намовляння, була помічною для кволих,
хворих, немічних. Дівчата у цей день ворожили, ″аби свята Парас-
кева виткала їм щасливу лінію життя″, оскільки є покровителькою
прядіння. Уявляли її у вигляді високої худої жінки з довгими, роз-
пущеними косами;
Пелагіїн день(17 травня): Пелагія ― заступниця ворон. Що
скаже, то те і буде, не відступить ні на крок, усе збудеться:
″Прийшла і накаркала″;
Петра і Павла (12 липня), Петрівочка-голодівочка; Жіноче лі-
то. Цей день знаменує початок жнив (зажинки). Дівчата ворожать
на свого судженого: пускають на воду вінки, виплетені на Зелені
свята. До лісу на Петра ходити небезпечно, бо відбуваються
″розигри звірів″ (Петро і Павло ― ″вовчі святі″);
Пигасів день (15 листопада) ― ″Пигасій сонце гасить, а сніп
його гріє і душа веселіє″;
165
Пісний Іван (Головосіка ― 11 вересня) ― Іван Пісний показує
плазунам зручні місця для зимівлі, тому у цей день остерігаються
ходити до лісу. День суворого посту, забороняється будь-що гост-
ре брати в руки. Дівчата у цей день не розчісуються, ″аби волосся
не сіклося″; не можна мити голову, ″аби головний біль чи лупа не
поселилися″. Годиться заготовляти лікарське коріння і калину на
ліки;
Плющиха-Явдоха, Явдоха-Свистуха, помічниця богині Весни
(14 березня): у народі говорять: ″Скрутить, як Явдоха хвостом″, ″У
Явдохи сила ― весь поділ замочила″. Аби сформувався у діток
спокійний, розважливий характер, увечері напередодні Явдохи їм
на голову виливали ″явдошиної води″, а потім нею всі члени роди-
ни обмивалися-причащалися, ″щоби милосердя поміж рідними не
зникало″, решту виливали на квітник, ″аби так любилися та купки
трималися, як ті квіти у городчику″. Гострій на язик молодиці у ніч
на Явдоху колючим дротом хвіртку закручували, ″аби Бог їй дро-
том рота зашив″. Робили збитки і перебірливій дівчині: на воротях
прилаштовували витереблений сонях. Дівчата вибігали разом із
першою зорею на пагорб, ″аби Явдоха їм багате придане зготува-
ла″; заклинали ворогів, ″щоб на дорозі не стояли і лише добрим
словом згадували″. Закликаючи весну, приказували: ″Явдохо, від-
крий ворота, хай холод відійде, а тепло прийде″. Випікали обрядо-
ве печиво для закликання птахів і тепла. На порозі стояти не мож-
на, бо загородиш дорогу добробуту, що йде у хату. Через поріг не
можна нічого передавати. Над порогом чіпляли серп, щоби нечис-
тій силі, як буде заходити, ноги скосити, а до хати не пустити;
Полупетра, день Петрового батька (13 липня). Вшановували
пастухів і худобу. Для бога тварин готували пожертву у вигляді
трьох зарізаних півнів. Докошували трави і прощалися із зеленими
луками;
Прокіп-Жнивар (21 липня) ― традиційний початок жнив. Жі-
нки до схід сонця йшли на городи рвати кріп, як засіб від головно-
го болю (відваром мили голови, а дітям наливали у купіль);
Проклів день (25 липня). У цей день бувають дуже рясні роси.
Народні цілителі вважають, що вони цілющі. Особливо багато ро-
си у ясні, безвітряні ночі. З цього приводу говорять: ″На Прокла
все промокло″, ″На Прокла поле від роси промокло″;
Родіон-Криголом (21 квітня) ― Сонце з Місяцем зустрічаєть-
ся. Господині виносять на сонечко дітлашню домашньої птиці із
зав’язаними очима, ″щоб ворони та шуляки сліпли″. Побачивши
вперше журавлів, беруть грудочку землі, розмішують її з просом і
166
кидають услід, ″щоби щедро заврожаїлося″. Почувши грім, дівчата
відразу ж кидаються вмиватися, витираються червоною полотни-
ною, щоб на щоках поселився рум’янець Жінки та чоловіки приту-
ляються до дерева, ″аби спина у жнива не боліла″;
Рудий Луппа (5 вересня): на Гуцульщині відзначають свято
вовків, крім догляду за тваринами нічого не роблять, ″щоби вовки
не шкодили господарству та не накидалися на людей, треба їх по-
шанувати″. У народі говорять, що ″Луппа по спині лупить: нагни-
ся, до брусниці придивися ― дозріла, той овес до діла″;
Савин день (18 грудня) ― веселе свято гумору, свято молодят.
Піст на Сави зветься савицею. У давнину відбувався ритуал
″ховання, переховування зими″. У тих родинах, де були носії імені,
справляли жартівливий обряд ″Похорон Савки″. На завершення
садовили іменинника на стілець, піднімали до сволока, приспівую-
чи: ″Савка вмер, бо слабий був. Жінку бив, бо дурний був. Ой
вип’ємо по чарочці, Заспіваймо по Савочці″. Заборонялося у цей
день прясти;
Сава-Скиртувальник і Анна-Скиртувальниця (10 вересня) ―
за віруваннями, Сава і Анна допомагають збирати снопи і складати
їх біля стодоли. Проводяться обряди, пов’язані з майбутнім урожа-
єм. Варять гречані вареники, печуть гречані оладки;
Семен Літопроводець, Семенів день, Свято Семена
(14 вересня) ― починається пора Бабиного літа: Семен старе літо
проводжає, а нове зустрічає. Свято ″Весілля свічки″. З цього дня
починають ″засиджувати вечори″. Від Семенового дня, крім вечо-
рниць, робили братчини (всією громадою варили пиво та їжу для
загального бенкету). Влаштовували свято ″Похорони мух″;
День святого Сили (12 серпня) ― найкраща пора для сівби
озимих культур (буде найбільший урожай), бо найбільше відчува-
ється животворна сила матері-землі. У цей день сил набиралися,
качаючись по щойно скошеній ниві;
Спиридон-Сонцеворот (25 грудня) ― це найхолодніший день
грудня, ″бо сонце переходить на другий бік″, стоять найкоротші
дні року. У народі говорять, що ″Спиридон-Сонцеворот небо пле-
чима підпирає ― дня добавляє″. Садівники цього дня струшують
плодові дерева, промовляючи: ″День, піднімися догори! Сонечко,
повернись, жаром наберись! Красне Сонечко в дорогу вирушай,
зимовий холод забувай!″ Цілу ніч палять вогнища, а вдосвіта раді-
сно вітають на околиці населеного пункту перші промені Сонця.
Світовий півень пробудив сили світла, вони отримали перемогу,
тому Сонце змогло повернулося на сторону літа і почне помалу
167
брати гору над зимою-Марою. Аби допомогти Сонцю, люди і роз-
палюють вогнища;
День Степана-Сінокоса (15 серпня) ― селяни косять отаву
(другий укіс трави) і прагнуть її якомога швидше сховати від до-
щу. Справляють трав’яні обжинки: вся сім’я плете вінок із польо-
вих трав та квітів, який потім заносять до оселі. Вінок всю зиму
висить у хаті до 10 квітня (цього дня він втрачає свою силу), обері-
гаючи її від злигоднів. Коли відчувають, що наступає лихо, з вінка
відривають трішки трави з квіткою і обливають їх окропом. Украї-
нці вірять, що добрий дух Луговик віджене хвороби, зневіреній
душі допоможе повірити у світлий завтрашній день;
Теплий Олекса (30 березня) ― вівсянка виводить свою пісню
″Покинь сани, бери віз!″, а щука хвостом лід розбиває. Рибалки
святкують цей день, відносять пожертви водянику на ″добрі уло-
ви″: розпалюють багаття, запрошують володаря вод у гості до вог-
ню, у воду кидають крихти хліба. Цей день святкують і пасічники,
читають молитви святому Олексієві, щоб захистив бджіл від лиха
та всякої напасті. Діти зустрічають журавлів, вигукуючи їм услід:
″Колесом, колесом ― над червоним поясом!″. У цей день ворона
купає своїх дітей і відпускає їх на волю, на самостійне життя;
Тимофія-Напівзимника день (4 лютого) ― зазвичай, почина-
ються сильні заметілі із тимофіївськими морозами; ″Якщо Напів-
зимник дорогу перемете, то корінь рослини підніме″;
Тимофій-Весновій ― провісник тепла, вшановують 6 березня.
З приводу цього Тимофія говорять: ″Теплом віє ― старих гріє″, ″З
печі злазь, з лавки піднімайся, на призьбу перебирайся″.
Тимофій–Літник (22 червня) ― існує повір’я: Тимофій по зем-
лі примари розпускає. У цей день можна дізнатися від них, що тобі
літо принесе. Для цього потрібно знати заговір-замову, якщо ти
забудеш, що потрібно говорити, то примара нічого не розповість, а
найгірше ― може помінятися з тобою життям;
День Тита-Листопадника (7 вересня) ― приносить останні лі-
тні гриби. Дощ на Тита обіцяє щедрий урожай грибів наступного
року. Іменинник цього дня буде щасливим у зрілому віці;
Тихонів день (29 червня) ― Земля зменшує свої оберти навко-
ло Сонця у порівнянні з січнем. Усе завмирає навколо у божій бла-
годаті, рослинність до країв наповнюється соком Матері-Землі і до
Купала зберігає такий божественний стан. Говорять, що немає на
всій землі у цей період жодної стеблини, квітки і рослини, які б не
була на користь людині. Самі Боги підготували Землю до збору
лікарського зела. Лише латаття не можна зачіпати, бо русалки там
168
спочивають і можуть схопити за руку та затягнути у вирву. Над-
звичайно корисна у цю пору роса ― богині Дана і Мокоша підго-
тували для людини ці водяні розкоші;
Трифонів день (Трифон-Перезимник, Зірчастий ― 14 лютого)
― за повір’ям, зірки цієї ночі нагадують маленьких світлячків і
б’ють ознобом, бо всі миші дивляться на небо. Світло зір тоді на-
зивають ″мишачим вогнем″, яким можна присмалитися, коли вночі
дивитися на небо. Миші від того, що цілу ніч не відпочивали, ста-
ють вразливими і тому їх можна легко заклинати-проганяти. Наро-
дженим на Трифона боги дозволяють гадати, якою буде весна. У
цей день не можна прясти;
Трохимів день (19 жовтня) ― ″Куди Трохим, туди й щастя за
ним″, ″На Трохима не проходить щастя мимо ― куди Трохим, то й
воно за ним″. Молодь вважає його особливо щасливим днем у ро-
ці: на Трохима на вечорницях юнаки і дівчата, які заручилися, до-
мовлялися, коли будуть брати шлюб (поточного року чи наступно-
го, погулявши ще на вечорницях та досвітках). Трохим стояв на
півдорозі між Семеном (14 вересня), коли звичаєве право дозволя-
ло засилати сватів, та Покровом (15 жовтня), коли традиційно
справляли весілля.;
Улянин день (Уляна-Недоспана ― 5 липня) ― ″Уляна сторо-
жко ночує, голос Уляна чує, часу літнього не марнує″, ″Лихо взи-
мку примандрує, хто Улянин день змарнує″, ″Улян Уляну кличе в
поле рано, бо хто схід сонця проспить, тому добре не жить″,
″Уляна росами вмивається, на поле не загається″;
Юрія день (6 травня) ― одне з найшановніших весняних свят,
якому народна міфологія приділила досить-таки уваги. Юрій
(Урай-Рай, Ір’я, Божий ключник, бог родючої сили землі, володар
полів, врожаїв, бджолиного медозбору) приїздить на золотому коні
у золотому плащі і відчиняє землю і небо золотими ключами після
зимового спочинку. Сурмить у свої золоті, срібні та мідні струни,
розганяючи тепло у найвіддаленіші куточки, випускає на землю
цілющу росу, яка зцілює тварину і людину;
Устинів та Харитонів день (14 червня) ― ″Устин і Харитон
жито то красять, то квасять″. Забороняється у цей день будь-що
городити, ″аби не відгородити, не відрізати кого від себе″;
Федір-Колодязник (21 травня) ― ″Федір колодязі перевіряє,
нечисту силу із води виганяє″. Пора освячення води у колодязях.
Федір-Житник (29 травня) ― ″Федір Житній суворий: озимину
плекає, ярину доглядає, селянина на поле виганяє ― про зиму у
спеку дбає″;
169
Федір-Студит (24 листопада) ― у цей день готують смачну
смаженину із свиней і птиці, запрошують до столу померлих у ро-
ду, які тужать за землею, аби не були сердиті, та зиму, щоби не
студила землю, не дочекавшись снігу. У народі говорять: ″Сердите
не буває сите″. ″Федір ― не Федора: морозить без розбору″;
День Федори Надокучливої (Мокрої, ″Замочи Хвости″ ―
24 вересня) ― починаються дощі і мряка. ″Осіння Федора спідни-
цю піднімає і за пояс затикає, а зимова ― кожухом та хусткою
лице закриває″;
Федот-Вітронос (2 квітня) ― ″Федот-вітронос вітри випускає,
селянину клопотів добавляє″, ″Припас Федот селянину турбот:
вітри, заметілі звідусіль налетіли: то дах зірвали, то дровітню роз-
метали″. За повір’ям, Явдоха, не запитавши Федота, весну на зем-
лю відрядила, тому він і сердиться. Однак, це ненадовго;
Федот-Вівсяник (31 травня) ― останній дубовий листок роз-
вивається. ″На дубі листя з’явилося ― на врожайне літо″;
Федот-Крижаний (20 листопада) ― ″Федот кригу на кригу на-
ганяє, недбайливого господаря хоч тепер до праці підганяє″;
Федулів день (18 квітня) ― межа між холодом і т теплом. Ко-
ли в один і той же день вітер буває холодним і теплим, тоді гово-
рять: ″Прийшов Федул ― теплом надув. Негода ― Федул губи
надув″. У цей день широко відчиняють двері та вікна і запрошують
добрих вітрів на гостину, просять їх берегти хату від нечистої си-
ли, гнати- виганяти зло подалі від оселі;
Федул-Літняк (1 липня) ― якщо у цей день повіє теплий, ле-
генький вітерець, селяни говорять: ″Федул у двір зазирнув. Пора
гострити серпи″. Дівчата сплітають із гілля берези вінки-круги,
стають біля річки і крізь них дивляться у далечінь, прагнучи поба-
чити милого, що довго не повертається до рідного дому;
Юхимів день (28 жовтня) ― Юхим холод насилає на коріння,
на насіння, на дерева, комах подалі заганяє, на людей сон навіває;
Юхим Зимовий (2 лютого) ― опівдні Сонце сміється ― на
ранню весну, а Завірюха хазяйнує, то і на Масницю буде заметіль;
Явдоха-Сіногнійка (17 серпня) ― вибирають огірки; у діжку
для соління вкидають кропиву і заливають кип’ятком, кілька днів
настоюють, у сонячні дні провітрюють і на Явдохи засолюють на
зиму. До цього дня слід вибрати цибулю і часник. Якщо городину
вчасно не зібрали, Явдоха сердиться і насилає дощі. На Явдоху
славлять богиню Яру ― земну пару бога Ярила;
170
Якова день(6 квітня) ― ″На Якова весна буває ніякова″. Уве-
чері перед хатами запалювали багаття, допомагаючи Ярилу розі-
гнати тьму та холод;
Яремів день (Ярема-Запрягальник ―14 травня) ― по ранній
росі сіють пізні культури. У цей день мешканці Києва, здебільшого
учні та їх учителі, збиралися на гулянки: виходили на Щекавицю і
влаштовували урочисті обрядодійства під назвою ″маївки″. Андріїв день - 13 грудня (див. Андрія, Калита); Андронів день, або день Андрона-вартівника (25 жовтня) ― ″небосхил замітає, срібним ключем височінь відмикає″; Антон-перезимник та Антоніна Перезимна (17 / 30 січня - ″зимі половина″; Артемів день (2 листопада): людина, у якої іменини цього дня, за духом дуже схожа до мешканця лісу, до лісових звірів, птахів; її захисниця ― мати лісу ― вовчиця; Бориса і Гліба (15 травня) - ″солов’їний день″. ″На Гліба- Бориса за хліб не берися, бо овес микольський не наш, а консь- кий″; Борисів день (6 серпня) ― ″Прийшов Борис і Гліб - достиг хліб″;
Немає коментарів:
Дописати коментар