Про гончарний промисел Кременчуччини в науковій
літературі можна віднайти лише окремі згадки. Причин цьому досить багато і
перераховувати їх немає потреби. Зауважимо лише, що однією з головних була та,
що розташований західніше Кременчука (історична Кременчуччина [1, с.249],
впродовж 1920-30-х років входила до кременчуцьких адміністративних структур [7,
с.18, 409, 418, 434-435]) потужний гончарський мікрорегіон, у ХІХ – на початку
ХХ століття адміністративно відносився до Херсонської губернії. Від 1939 року й
до сьогодні – Кіровоградської та Черкаської областей. Тому дослідники
гончарства Полтавщини його оминали. Для дослідників сусідніх адміністративних
утворень він мав периферійний характер. Відповідно, цей «кущ» (за термінологією
1920-х років) гончарних осередків донині мало досліджений. Про гончарів самого
Кременчука взагалі відомо мало. Хоча вони, безсумнівно були. Зокрема, відомо,
що на початку ХІХ століття в місті гончарували євреї – 5 кахольників і 1
горшечник [6].
Влучну характеристику стану знань про гончарство регіону можна почерпнути з праці найвідомішої дослідниці цього ремесла Середнього Подніпров’я Лесі Данченко 1969 року. «Про те, що на Кременчуччині були гончарі, я знала давно. Та в яких селах вироблявся глиняний посуд, що саме і яких форм, чи розписували тут вироби – мені не було відомо. Адже в літературі ніяких відомостей про це не було, а в музеї (Державному музеї українського народного декоративного мистецтва – автори) зберігався з цих місць лише один глечик, куплений на початку століття в Крилові» [3, с.109].
Влучну характеристику стану знань про гончарство регіону можна почерпнути з праці найвідомішої дослідниці цього ремесла Середнього Подніпров’я Лесі Данченко 1969 року. «Про те, що на Кременчуччині були гончарі, я знала давно. Та в яких селах вироблявся глиняний посуд, що саме і яких форм, чи розписували тут вироби – мені не було відомо. Адже в літературі ніяких відомостей про це не було, а в музеї (Державному музеї українського народного декоративного мистецтва – автори) зберігався з цих місць лише один глечик, куплений на початку століття в Крилові» [3, с.109].
Разом з тим, мікрорегіон досить самобутній і цікавий.
Тому вважаємо за доцільне коротко охарактеризувати тамтешнє гончарство.
В другій половині ХІХ – на початку ХХ століття гончарство
розвивалося переважно західніше Кременчука в кількох населених пунктах. Зокрема,
за даними подвірного перепису 1885 року в
Новогеоргіївському гончарному районі працювало 290
гончарів [9]. По двадцяти роках ці показники зменшилися до 165. 1905 року в Новогеоргіївській волості працювало – в с.Скубіївці
60 гончарів, Ревівці – 6 майстрів, Новогеоргіївську – 5. В Павлиській волості –
с.Павлівці 35 гончарів, Свинарці – 15 майстрів [8, с.42].
Однією з
передумов для розвитку гончарства була наявність високоякісної глини. Найкраща
залягала в Табурищенському мисі біля с. Скубіївки.
Менш якісна – біля Новогеоргіївська й біля Талової Балки. В джерелі 1914
року описано умови її залягання та видобування «…
Глина, служащая основанием существования
промысла, в настоящее время, если только ее нет на надельной земле, нигде даром
не достаётся.
Цена
её бывает весьма разнообразна и не всегда зависит от большего или меньшего
спроса. Но, помимо платы за самую глину, гончару приходится расходоваться еще и
на доставку ее, так как она не всегда находится тут же, вблизи поселения, и
иногда привозится за десятки верст… В Александрийском уезде, в м. Ревовка, за
воз глины платится 1 руб.5 коп., доставка ее стоит 1 руб., в Скубиевке воз
глины обходится в 2 руб. 55 коп., в этих же поселениях покупают глину и
Новогеоргиевские гончары. Она им с доставкой обходится 3 руб. за воз, на
Табурищенской надельной земле глина продается ямами (длина 1,5 аршина, ширина 1
аршин, глубина 8 саженей) по 100 руб., в течение года выбирается 2 ямы. Для
покупки их образуются товарищества из гончарей ближайших сел. В Новогеоргиевском
районе, где имеется, быть может, лучшая в губернии глина, она залегает на
значительной глубине и добывается с большими затруднениями. Доходят до нее
шурфами в аршин шириной и уже в слое добываемой глины устраиваются «печеры»
(шахты). Спускаются в шахты и поднимаются из них без особых приспособлений – в
стенах колодца поделаны углубления, в которые рабочий становится ногами и
локтями и довольно быстро опускается и карабкается вверх. Для поднятия глины
наружу приспособлен ворот, глина поднимается в корзинах. Чтобы набрать воз
глины, требуется работа двух человек. Обыкновенно гончар нанимает подводчика,
который с ним и добывает глину. В зависимости от расстояния до глинища
подводчик получает 1-2 руб., ценится и извоз, и работа подводчика. Когда из
копи выбрана глина так, что грозят обвалы – яма засыпается…» [5, с.161].
Другою передумовою була наявність шляхів
(сухопутних і водних), якими можна було перевозити продукцію. Відповідно,
місцеві гончарі возили свої продукцію не лише в навколишні населені пункти (найбільшим
серед них був Кременчук), а й далеко на південь чи
південний захід.
Продукцію
гончарів «куща» XVIII-ХІХ століття ми не бачили. Тому
обмежимося її загальною характеристикою, здійсненою Лесею Данченко після зборів
фрагментів посуду в культурному шарі околиць Світловодська. «Я назбирала тут багато уламків посуду –
переважно горщиків і глечиків, зроблених з такої самої світлої місцевої глини,
але значно старанніше приготованої. Старий посуд відзначався дуже легким,
тонким щільним черепком. За своїм характером знайдені уламки близькі до
фрагментів посуду ХVII ст. з Києва, Микільської Слобідки, Корсуня, але тут
зовсім не було залишків димленого посуду, такого поширеного в ті часи на
Київщині й Черкащині. На відміну від сучасних виробів, стінки яких зовсім рівні
й гладенькі, давні глечики, горщики і макітри часто мали рельєфні прикраси у
вигляді одного або кількох пружків однакової чи різної товщини, а також добре
розвинуті, іноді досить складної конфігурації вінця. Вінця горщиків, нерідко
хвилясті, були здебільшого крайковані – по краю вкриті поливою. Гончарі
розповідали, що такі, «старого фасону», горщики тут робили до 1928 року» [3, с.109]. Зауважимо, що, звичайно, подібний опис не дає повного
уявлення про вироби. Але його достатньо, щоб зробити висновок про те, що в
гончарстві регіону помітні тенденції, притаманні, наприклад, гончарству
Опішного кінця ХІХ – першої третини ХХ століття.
До кінця 1920-х
років місцеві гончарі виготовляли посуд здебільшого для сільського вжитку.
Зокрема, горщики і миски різних розмірів. Глечики – прості неполив’яні, политі (зокрема, жовтою
поливою) з вухом і розширеними вінцями, бинчики – з ручкою вгорі. Тикви – на
воду, звичайні для регіону, а на олію – з носиком як у чайника. На молоко
(тиквачі) – з широким горлом, щоб можна було помити всередині рукою, на
самогонку (з литничком). Робили поросятники для смаження поросят, рибники,
схожі на макітру з вивернутими вінцями і двома вухами, риночки з трубчастими
ручками-тулійками, близнята, куманці, кухлики, фігурний посуд для напоїв у
вигляді баранів, півнів. Часто вироби прикрашалися «мережкою» – ритованими
прямими та хвилястими лініями і, іноді відтиснутими візерунками. Неполив’яні
вироби розмальовували «писалом» – пір’їною або щіточкою. Найчастіше робили три
рівні і одну хвилясту коричневі лінії [3,
с.111-113]. «Через те, що місцеві гончарні глини дуже
світлі, майже білі, полив’яні речі навіть без попередньої обливки побілом
виглядали дуже ошатними і яскравими». Справді, наведений у книзі Лесі
Данченко глечик початку ХХ століття має витончену форму, і може бути віднесений
до кращих зразків посуду цього типу України [4, с.33].
Лесі Данченко
вдалося також віднайти кілька рідкісних виробів, виготовлених на початку ХХ
століття гончарем Гаврилом Гайдуком з с.Ревівка. Зокрема, унікальний для
України свічник на 11 свічок вкритий зеленою поливою, висотою понад 40 см [4, с.51]. Як запевняв власник виробу, син гончаря, такі свічники запалювали, коли
всі родичі збиралися на свята [3, с. 113]. Дуже цікавою
є велика миска на вареники з чашечкою для сметани всередині, виготовлена сином
Гаврила, Пантелеймоном у 1930-х роках [4, с. 78]. Подібна миска (початку ХХ
століття) відома лише з розташованої за кілька десятків кілометрів від Ревівки –
Цвітної (Кіровоградщина) [4, с.171] та далекої Шури Бондурянської (Поділля) [10, с.8].
Однією з
«ізюминок» гончарства регіону були великі глиняні леви, якими прикрашали льохи
– їх ставили нагору погрібників.
Що ж обумовило наявність у асортименті продукції
місцевих гончарів унікальних виробів. На нашу думку, вони з’явилися внаслідок
міжетнічних контактів. Зокрема, Кременчук до початку 1941 року був
багатонаціональним. Одними з найчисельніших серед його мешканців були євреї (у
першій третині ХХ століття в місті мешкало понад 30 тисяч євреїв, близько
половини від загальної кількості населення [13]). Можливо,
саме внаслідок єврейського впливу через отримання замовлень чи в результаті
спостереження, гончарі почали виготовляти подібні до описаного вище свічника
(його можна, з певною мірою припущення порівнювати з єврейським семисвічником).
Хоча, звичайно, не варто виключати й вірогідності копіювання православних
церковних підсвічників. Лев – священний для євреїв звір широко використовувався
в їхній культурі. Зокрема, зображався на надгробках, у синагогах та інших
місцях. Відомі фарфорові ханукальні свічники, в яких леви, подібні до
зафіксованих на Кременчуччині, виконували оберегову функцію [11, с.15]. Велика тарілка з маленькими тарілочками всередині (седерова), дещо
подібна до вищезгаданої «миски на вареники», використовувалася євреями для
подачі шести ритуальних страв [11, с.13, 14].
Кінець 1920-х
років позначений розгортанням повсюдно на території УСРР колективізації та
кооперації. Не лишився осторонь і досліджуваний регіон. Ще 1927 року в Табурищі виникла одна з перших у
республіці гончарних артілей – промартіль «Дніпровський керамік». 1931 року в
Новогеоргіївську почала діяти промартіль керамічно-силікатних виробів
«Вирішальний» [2, с.706]. У її створенні очевидно брав участь засновник
опішнянської артілі «Художній керамік» кераміст-технолог Іван Бойченко. Зокрема,
про це побіжно свідчать спогади його дружини: 1931 року Бойченко переїхав до «с.Криловка біля Н.Георгіївська» де «починав художню кераміку». Але довго він там не затримався. Бо вже 1932 року
працював у одній з гончарних артілей Одеси. Ймовірно, кераміст ховався від
репресій [8, с.109].
Артіль у Новогеоргіївську розташовувалася
неподалік від гирла Тясмину. Район називався Вирішальний – цю назву вона
й отримала. Напевно, з самого початку
артіль була зорієнтована не лише на випуск простого посуду, а й полив’яного,
прикрашеного ангобовими орнаментами.
Під час
визволення Подніпров’я від німецьких окупантів, приміщення обох вищезгаданих артілей було зруйновано,
але впродовж 1944 року – відбудовано [2, с.707]. Щоправда, діяли вони на
старому місці недовго. 1961 року значна частина гончарного району (зокрема,
Новогеоргієвськ) було затоплена Кременчуцьким водосховищем.
Але гончарство не припинилося, а було перенесене у місто
Кремгес (зараз – Світловодськ), де було засновано невеликий завод з назвою
попередньої артілі – «Вирішальний». Її філія розташовувалася у с.Павлівці.
Підприємство виготовляло господарський посуд та димарі. Леся Данченко наприкінці 1960-х років
відвідала завод, високо оцінила якість його продукції. Горщики – «хороших пропорцій округлі, з прямими вінцями».
Глечики – «стрункі, з досить вузькою
прямою шийкою і красивим яйцевидним корпусом». Бездоказово стверджувала, що
«у благородних пропорціях (посуду) відчувається вплив античної кераміки
причорноморських міст». В артілі та на заводі прикрашали посуд «рослинним ангобним візерунком – гілочкою з
квітами або виноградом, що в’ється по плічках посудини» й обливали фритою [3, с. 111]. Продукція артілі та заводу набула широкого
розповсюдження. І нині її можна побачити в користуванні мешканців
Подніпров’я. Відомостей про дату
припинення виготовлення гончарних виробів на підприємстві не віднайдено. У
1970-2000-х Кремгесовський (Світловодський)
керамічний
завод виготовляв уже далеку від
народної фарфоро-фаянсову продукцію.
На жаль, про
розвиток гончарства на Кременчуччині нині можна судити за уривчастими
відомостями. Тому, вважаємо, нині конче необхідно провести комплексну
експедицію в колишній гончарний мікрорегіон. Дослідити архівні матеріали, що
стосуються діяльності артілі та заводу, опитати місцевих мешканців, зібрати
колекцію виробів. Це під силу студентам, що навчаються в Кременчуцькому
національному університеті імені М.Остроградського під керівництвом викладачів
кафедри українознавства. Прикладені зусилля не будуть марними – знайдена і
популяризована інформація дозволить підняти туристичну привабливість регіону.
Оскільки місцеве гончарство – яскраве явище в палітрі народного мистецтва
України.
Немає коментарів:
Дописати коментар