неділю, 4 вересня 2022 р.

Качана каша



Качана каша

Качана каша (або крупці, град, як називала її моя Бабусенька Марія Карпівна Яковенко (у дівоцтві Трохименко), Вона ж і навчила мене і мою сестру Оксанку качати качану кашу). «Крупки» цю крупу називають у одному із сіл Житомирщини. Бабуся Марія, уродженка села Писарівщина, колишнього Диканського району, нині – Полтавської громади. Навчила качати кашу її мама Одарка Трохименко, моя прабабуся. Цю кашку я качаю з п'ятнадцяти років. Є в мене здогадки, що процес її качання – каша качана, бо її качають – розповсюдилася з села Писарівщина або ж з Диканьки. Цікавим є факт, що качану кашу качали не в усіх районах Полтавщини – лише в колишніх двох і то не повсюдно – Зіньківському і Диканському. Мені відомо, що лише в Диканьці, деяких навколишніх селах, а також у Великих Будищах, Опішні. Припускаю, що качанню цієї каші – не більше 300 років.

Качана каша – не затірка.

Качана каша – пошарово закачані в яєчко-борошно, в яєчко-борошно зернята пшона – вісімдемдесят вісім разів….

Качана каша – не затірка.

Я вважаю себе причетною до брендування качаної каші – мені вдалося створити гастрономічний впізнаваний бренд – «качана каша». Поясню чому: упродовж дванадцяти років, з 19 грудня 2010 року, від часу перших вечорниць у моїй ЕтноСадибі-музеї «Лялина Світлиця», коли мною вперше було проведено гастрономічний майстер-клас з наукачування і приготуввання качаної каші, я активно і невпинно популяризую качану кашу не лише в моїй ЕтноСадибі-музеї (майстер-класи і відео-фото матеріади у Всемережжі), але й також на території всієї України, і в світі також. Нині можу накачати, насушити і відправити новою поштою качану кашу в будь-який куточок України і Світу.

Качану кашу в 1990-х роках ще подекуди качали, переважно під замовлення, на весільні застілля. Пам'ятаю, як бабуся Марія качала в ночвах цю кашку, потім сушила її – розстеляючи на простирадлах – і забирали її потім люди – ціле відро, а то й два…. Ця традиція стихла, забулася… Весілля стало модним замовляти в закладах громадського харчуванняя з іншими гарячими стравами – переважно картопля пюре з маслом чи тушкована шматочками з м'ясом чи картопля-фрі – смажена у фритюрі, порізана «соломкою». А ще раніше, припускаю, качану кашу готували і подавали на хрестинах – каша ситна, поживна, з маслом – корисна насамперед для породіллі.

Качати кашу – довгий процес, годин до трьох. Але як трохи попрактикуватися – то процес ітиме трохи швидше (на пів-години). Навчитися зможе кожен бажаючий – лишень як три лантухи борошна перекачає.

Для приготування крупи для качаної каші беремо одну склянку промитого, перебраного і просушеного пшона. Збити виделкою 12-15 домашніх яєць, просіяти в миску пшеничного борошна. Потрібні руки і миска. У мене алюмінієва. Моя свекруха – мама Таня вміє качати качану кашку на столі, без миски. А я так не вмію. Не вчуся.

У мисці пшоно, його потроху змочуємо яєчною рідиною, додаємо трохи борошна, качаємо. Знову змочуємо яєчною рідиною і трохи борошна. Знову. Знову. Знову…… Я так роблю вісімдесят вісім разів. Процес займе дві – три години. За цей час накачаються кульки, мусять бути однакові, не злипатися. Крупу – підсушити на простирадлі в сухому приміщенні.

А тепер залишилося приготувати.

Немає коментарів:

Дописати коментар