Олена Щербань,
етнологиня,
провідна
популяризаторка української традиційної культури
Полтавщини та
Слобожанщини,
фундаторка
ЕтноПросвітницького осередку-музею «Лялина Світлиця»
(Опішня,
Полтавщина, Україна),
уповноважена
представниця
Спілки сприяння розвитку
сільського зеленого туризму України в Полтавській області,
засновниця Музею
звареного борщу та Музею живого хліба,
авторка
ЕтноФестивалю «Борщик у глиняному горщику»
д.і.н.,
+38 066 18 45 061
shcherbanjov@ukr.net
Мій досвід у сільському зеленому туризмі
або шлях від ідеї до відомого в
Україні і Світі ЕтноПросвітницького осередку-музею
У даній
публікації маю на меті ознайомити Вас із власним досвідом діяльності в галузі
сільського зеленого туризму в селищі Опішня (Полтавщина); поділитися набутками,
проблемами, які неодмінно виникають щодня, оскільки це сфера обслуговування
Людей (і працювати в ній доведеться навчитися самостійно), а також скромними (і
не дуже) досягненнями і задумами на майбутнє. Сподіваюся, що ця інформація
(базована виключно на практичному досвіді роботи) стане в нагоді усім, хто вже
займається і лише планує працювати в сфері сільського зеленого туризму.
Хто я? Етнологиня, історикиня, керамологиня, менеджерка культурної індустрії, музеологиня, краєзнавчиня; експертка з української традиційної гастрономічної культури українців, сільського зеленого туризму; провідна популяризаторка-експертка традиційної культури України, насамперед Полтавщини, Харківщини та Сумщини, творів українського традиційного мистецтва та народного побуту; майстриня із виготовлення української традиційної ляльки-мотанки, обрядових хлібів; колекціонерка українського глиняного посуду, традиційної тканинної ляльки; телеведуча, активна суспільно-громадська діячка. Амбасадорка Міжнародної Амбасади жінок-підприємниць. Доктореса історичних наук (2018 р.). Тема докторської дисертації: «Еволюція традицій використання глиняного посуду в народній культурі харчування українців Наддніпрянщини другої половини ХІХ – початку ХХІ століття». З 2010 року є членом Національної спілки краєзнавців України. Від 18 березня 2021 року є членом правління її Полтавського обласного осередку і курую, створюючи, напрямок «етнологічне краєзнавство».
У сільський зелений туризм я прийшла з науково-дослідницької сфери. До речі, досі не знаю науковця, що займався б розвитком сільського зеленого туризму в практичній площині. Я – єдина в Україні науковець, що власноруч готую народні страви в печі, подаю їх до столу, оформлюючи їх в етноДійство – тепер це є однією з моїх «фішок». Моя любов і професія – це етнологія. Теми моїх студій – традиційна культура українців. Однозначно цей фактор був і є і буде надзвичайно помічний у процесі становлення, розвитку і моїх майбутніх успіхів.
По суті я сама собі коуч і консультант. Важливими
деталями я б назвала моє сільське походження, це багато чого
спрощує, вчительська освіта, що спонукає до безперервної
самоосвіти і комунікабельності. Але все ж головним фактором моїх теперішніх
досягнень і прийдешніх тріумфів є те, що я знаю,
ЩО Я ХОЧУ взагалі від життя, і сільського зеленого туризму зокрема, а ще – легкість у процесах поєднання
непоєднуваного.
Без перебільшення цінним у процесі мого утвердження в туристичній сфері став вступ до членів Спілки сприяння розвитку сільського зеленого туризму України у 2014 році, згодом я стала уповноваженою представницею в Полтавській області. Це дало мені відкритий доступ до комунікативної платформи всеукраїнського рівня і на той час невідомого мені інформаційного простору.
Варто зазначити, що я самостійно шукала друзів, активно спізнаваючись з такими, що мали сумісні з моїми переконання: Володимир Павлович, голова Спілки, власники садиб Інна Величко (Житомирщина), Микола Череп (Чернігівщина), Віра Чепурна (Черкащина), Володимир Вакула (Сумщина), Оксана Бас (Вінничина), Ольга Жукова (Херсонщина) – чудова географія! Одразу ж, коли мені випала нагода працювати ведучою програми «Перший на селі» на телеканалі Перший UA, в першу чергу я поїхала знімати позитивні сюжети-проморолики до спілчан.
Серед колег Спілки я б виокремила три умовні категорії: 1. освітяни-науковці та громадські діячі, 2. власники садиб-ентузіасти 3. власники садиб і окремого бізнесу. Самій цікаво зараз аналізувати, що я була єдиною освітянкою, науковцем, громадською діячкою, що створила власну садибу (на ентузіазмі). Єдиного, чого в мене не було – бізнесу (читайте – капіталу), який би живив мої активності. І це не завадило мені розвиватися так, як я це уявляла: інтелектуальна праця і навчання, фізична праця і самовдосконалення. Бізнес-план мною було складено лише в 2012 році в процесі триденного тренінгу, завдяки йому я виборола можливість вперше поїхати у ознайомче відрядження із сільським зеленим туризмом до Польщі. Тому настійно рекомендую ефективно навчатися і комунікувати на тренінгах, вебінарах, семінарах тощо.
Отже,
добрими сигнальними «знаками» починати свою справу в сільському зеленому
туризмі є: 1. розуміння себе; 2. бажання створювати; 3. любов до українського
СЕЛА, ЛЮДЕЙ; 4. працездатність; 5. відповідальність; 6. готовність вчитися,
поєднувати непоєднуване і, головне, ділитися
власними здобутками, створювати партнерські коаліції! Не конкурувати, а
товаришувати! Підготовлених, діючих інструментів колаборування усіх з усіма поки
що не маю…
Від ідеї до стратегічної концепції. Сільський зелений туризм твориться в сільській місцевості, що передбачає безкомпромісний
варіант постійного проживання в ній разом
із родиною. У кожному конкретному випадку СЕЛО – це своєособливий локальний
осередок «трьох китів» – мови, історії та культури (їх доведеться
студіювати!!!!). Ідея ви будови «мого» сільського зеленого туризму від початку
«крутиться» виключно навколо історико-культурної бази смт Опішня, Зіньківщини,
Полтавської області насамперед. ДО ЦЬОГО часу ця, здавалося б, проста і відома
підвалина успіху – РОЗВИТОК МІСЦЕВОГО – не
реалізована в межах України. Навіть кілька садиб, нехай і десятків в одному
селі (як у Космачі, наприклад, для Полтавщини, Слобожанщини – поки що мрія…) будуть розвиватися і
багатіти лише в темі ЛОКАЛЬНОЇ традиційної (тобто народної) культурної спадщини.
Яким би широким не був спектр послуг в одного господаря, неможливо самому
показати велич і красу і принади всього того, що є в кожному конкретному селі і
його околицях. Наголошу – все залежить
від мрії-ІДЕЇ!!! Дуже скоро її доведеться перетворювати в бізнес Вашої
мрії.
19 грудня
2010 року мною було відкрито ЕтноСадибу-музей «Лялина Світлиця» традиційними опішнянськими
вечорницями. Ще тоді я задумала розвивати її як салон-студію, тобто
виставково-навчальний центр, що за десять років трансформувався у
ЕтноПросвітницький осередок-музей – поєдную
непоєднуване? Ні, для мене цілком органічним є вивчення, відродження,
музеєфікація і популяризація української традиційної культури, зокрема
обрядової, гастрономічної сфери в сільському зеленому туризмі. Саме тому
садиба-музей «Лялина Світлиця» з моєї ініціативи вже сім років поспіль є базою
для проведення Міжнародного гастрономічного ЕтноГастроФестивалю-квесту «Борщик
у глиняному горщику». Принагідно запрошую на Восьмий (зваримо вже 80 борщиків
14 серпня 2021 р.), Дев’ятий (90, 13 серпня 2022 р) і Десятий (100 борщиків!!, 12 серпня 2023 р). Лайфак від
мене – плануйте!!! Плануйте і робіть. Метою мого Фесту-Квесту незмінно є: вивчення та популяризація традицій, правил приготування, рецептури,
регіональних особливостей БОРЩотворення та ТІСТОтворення; відродження та піар
українських народних культурних традицій, утвердження духовних,
морально-етичних та естетичних цінностей українців, виховання в дітей та молоді
любові до сім’ї, Роду та Держави, здорового способу життя, змістовного,
активного відпочинку, дбайливого ставлення до довкілля, залучення молоді
вирішення проблем територіальних громад у проектний спосіб. Продовжую реалізацію мети
шляхом «розкрутки» ще одного унікального щорічного ЕтноФестивалю у жовтні,
перед Покровою – «КоровайФест», у 2021 році – 9 жовтня спечемо весільні
короваї, верчі, дивні, шишки і житні коники.
Фото 21
Для чого мені Фестиваль? (адже це
дорого і важко). Для
мене це насамперед один із способів реалізації моєї ІДЕЇ. Бо фестиваль це не
лише класне промо (як і будь-які інші
івенти), але насамперед комунікаційна платформа, покликана відродити інтерес
до забутої традиційної культури наших предків, об’єднати зусилля ВСІХ
зацікавлених у відродженні і розвитку українськості. Це фестиваль культурних і
соціальних ініціатив, толока найвіртуозніших кухарів, мистців, артистів –
творчаків. Моя садиба-музей і ЕТНОфестиваль «Борщик у глиняному горщику» – це
продукт моїх індивідуальних здібностей і таланту. І в кожного буде так, лишень
знайдіть «своє», ініціюйте і втілюйте. Вийти із зони комфорту точно доведеться,
адже Вам випаде не лише створити власний унікальний турпродукт, але й
самостійно його продати. А продавати і творити – абсолютно різні компетенції! Я
ж вчуся….
В межах
авторського проекту етнологині Олени Щербань «Осередок Відродження УКРАЇНСЬКИХ Традицій в Лялиній
Світлиці» (Опішня, Полтавщина) з 12 листопада 2015 року активно діє
Інформаційно-консультативний і агротуристичний осередок (ІКАТО) «ЕтноТрадиції гостинності Полтавщини» -
школа сільського зеленого туризму. Це для тих, кому потрібна моя менторська
підтримка. 21 листопада 2020
року тут же відкрила два унікальних приватних музеї – Музей звареного борщу і
Музей живого хліба. Отже, моя ідея поступово виліплюється у струнку, елементи
якої взаємозалежні і взаємодоповнювані, концептуальну стратегію на десяток
років уперед. Ого… Десять років тому це не уявлялося так ясно як тепер. Ефективність
діяльності обраного Вами напряму залежить від ПЛАНування дій. Плануємо і
продуктивно діємо. Плануємо хоча б 5 років, рік, місяць. Плануємо фінансові
витрати і доходи, плануємо, створюючи, команду. Попереджу, що прибутків одразу
не буде.
Завжди
будьте готовими до несподіванок, ось їх буде багато.
Проблеми? Я
вважаю, що моєю проблемою є відсутність команди. Є родина, друзі, але це
помічники, не команда. Менеджмент. Доведеться навчитися управляти (контролювати) справою, командою, а
найперше – собою! Вчитися перетворювати проблеми
на можливості.
Плануємо маркетинг. Постійна, але свіжа і цікава реклама – ще одна
складова успіху. Створення і розкрутка власного БРЕНДу! В основі якого – ідея. Важливе місце займає у нашій сфері креатив. До того ж у
найширшому розумінні цього слова. Вміти дивувати очевидним. Сільський зелений туризм – у майбутньому
потужна галузь креативної індустрії України. Вірю.
Фото 34-37
Стосовно
гастрономічного аспекту розвитку сільського зеленого туризму. Сучасні кухарі
висувають концепцію модернізації української традиційної кухні називаючи її
«простою». Мовляв, на цьому ґрунті варто йти шляхом удосконалення. Хоча,
гортаючи дослідження-праці М.Маркевича, П.Чубинського, Хв. Вовка,
З.Клиновецької, а також літературні твори М.Гоголя, Г.Квітки-Основ’яненка,
І.Котляревського, І.Нечуя-Левицького, П.Мирного помітно, що «мусаки» і «підлеви»
вже були вигадані і апробовані далеко до сучасних днів. Уявлення про те,
що старі страви готувалися швидко, борщ і вареники невпоїд на щоденному столі
селянських родин, ото і вся кухня, є хибними.
Українська культура харчування
минулих століть була селянською і панською. Обидва
мали
свої кулінарно-технологічні особливості. В простому селянському повсякденні
(частішими були пісні дні) головними стравами були хліб, борщ (червоний,
білий, зелений, з квасом і без нього, м’ясом та рибою…) і каша (пшоняна, яшна, пшенична, гречана як коли з вурдою,
а також лемішка, соломаха, рябко, тетеря, лободянка….). А празникові страви
та напої, що перебували на столі як селян так і панів – відрізнялися не лише
різноманітністю інгредієнтів, але й багатоваріантністю їх приготування (юшка, холодник, січеники, шпундра, софорок,
бабка….). Головний технологічний
секрет давніх страв у тому, що готували їх переважно в печі, в глиняному
посуді, шляхом тушкування-умлівання. Тож відтворити ті давні смаки на сучасній,
обладнаній супермодним начинням і
технікою – не можливо! Окрім того, сучасна ресторанна кухня готує страви швидко,
вариста піч колись тільки годину нагрівалася, а готувала страви щонайменш
години-двох. Хотілося б пригостити давніми, несправедливо забутими стравами та
напоями (баба-шарпанина, тетеря, крученики, варьоха, старка,
канта бас, бодянівка, тертуха….) української
кухні іноземних туристів, але ДЕ можна скуштувати хоча б частину
перелічених страв і напоїв? Та ще щоб подали їх по-старосвітськи… та розповів
би шеф про кожну страву з пієтетом, як про страви французької чи італійської
кухні… А все тому, що українська традиційна кухня досі лишається НЕ ДОСЛІДЖЕНА,
а відтак – не популяризується, а значить – потребує модернізації….
Модернізувати можна щось старе, але хто про те старе відає? В сучасних нечисленних закладах підготовки кухарів не
вивчається ПЕРВИННА БАЗА – історія української культури харчування і її
особливості. Парадоксом є те, що італійська – вивчається, а національна – НІ!!!
Можливо, в сільському зеленому туризмі вдасться реанімувати гастроспадщину??? Але
спочатку її треба вивчити.
Мій близько
20-річний досвід дослідження особливостей української традиційної культури
харчування, щонайперше – використання глиняного посуду, спонукав мене до активної популяризаторської діяльності в
цьому напрямку. Почала через фестивальну діяльність ЕтноСадиби-музею «Лялина
Світлиця». Є дуже важлива родзинка моїх Фестивалів – маю ІДЕЮ, яку неухильно
впроваджую і впроваджуватиму впродовж наступних подібних заходів. Окрім того,
що під час заходу готуються смачні і надзвичайно поживні, унікальні своєю
рецептурою БОРЩІ
(з карасями, полуницями, грушками, галушками, кропивою, лободою, яблуками…),
які готували бабусі наших бабусь, для яких використовують лише органічні,
місцевого виробництва, продукти. А також пропонуються на вибір туристу такі
прості, на перший погляд, популярні в давнину страви як КАША КАЧАНА, МАНДРИКИ, ГАЛУШКИ,
ГРЕЧАНИКИ, СЛАСТЬОНИ, ШУЛИКИ…., але які приховують в собі ТРАДИЦІЮ та КУЛЬТУРУ
предків наших.
Фото 38
З особливим інтересом сім
років
поспіль спостерігаю процес приготування борщів у глиняних горщиках у печах з 6
ранку до… 18
години дня!! В реальності зовсім не просто готувати
український борщ… Качана каша – обрядова весільна полтавська каша
лише качається 3
години. А потім готується ще 3. Досвід
проведення цих «Борщик у глиняному горщику» вже показав
непідробний інтерес саме до страв національної, забутої кухні. І якщо в
західній Україні добре вже розрекламована галицька кухня, то східна й центральна Україна – лише ледь
почала згадувати за першовитоки, нарешті, насмакувавшись закордонного….
Враховуючи
сферу моїх професійних наукових зацікавлень (українська традиційна культура
харчування та побут), діяльність мого ЕтноПросвітницького осередку «Лялина
Світлиця» спрямована на: дослідження та
виявлення (польові етнографічні експедиції), вивчення (участь у наукових конференціях, мас медійна діяльність,
співпраця з науковими установами Полтави, Харкова, Сум, Києва, Львова,
Кременчука), реанімацію та відродження
(реставрація та відновлення старих технології та рецептури приготування
народних страв та напоїв), а також широку
популяризацію українських традицій та обрядів, зокрема полтавських
(організовуємо календарні свята (Івана Купала (пряженя), Святвечір, Різдво
(коричневий борщ, калинник, добра з медом паляниця), Меланка (чорна ковбаса),
вечорниці (калита, пряники), Зимобор, Громовиця (паляниці), обрядові –
ЕТНОвесілля (капусняк з гускою, пироги до сметани, локшина, короваї, дивні,
меляники), пострижини (бабина каша)). Де неодмінним атрибутом є страви забутої
полтавської кухні. Проводимо широкий спектр кухарських майстер-класів. Отже, розвиваю і пропагую ЕТНОпріоритет у сільському
зеленому
туризмі.
Переконана, що промоушен та реклама перш за все своїх, регіональних
особливостей традиційної культури харчування, є особливо актуальними через
призму сьогодення. Ми цікаві не тільки світовій спільноті, а найперше самим собі своєю гастроспадщиною.
Що є сьогодні в садибі і в думках? Є досвід, бажання розвиватися і передавати набуті вміння
і знання, виконувати задумане, є вміння надихати і мотивувати інших. Є три
музеї, діючий і відомий ЕтноПросвітницький осередок. Визнаний і знаний бренд
«Олена Щербань». Розкручений етноФестиваль «Борщик у глиняному горщику».
Що далі? Успішна бізнес-структура, гастрономічно-медична академія
і можливість передачі цього всього в спадок дітям, яких у мене четверо).
20 березня 2021 р.
Олена Щербань
Немає коментарів:
Дописати коментар