Рекомендації
до реекспозиції вітрини № 15 стаціонарної виставки
«Наш край ІХ-ХVІІІ століття». Старший
науковий співробітник
науково-експозиційного
відділу ІОлена Щербань, травень 2015 р.
Оновлена завдяки моїм зусиллям вітрина з керамікою. Фото 15 березня 2016 року. Харківський історичний музей імені Миколи Сумцова |
Необхідність
поступального руху в будь-якій із видів музейної діяльності – важлива складова сучасного
розвитку Харківського історичного музею. З метою популяризації його культурно-просвітницької
роботи, накопиченого теоретичного досвіду і як результат – залучення більшої
кількості візитерів, одним із ефективних способів є оновлення діючих експозицій,
що доведено європейською музейницькою практикою. Музейна експозиція є
об’єктивним відбиттям сьогоденного ставлення до культурної спадщини регіону. Музеолог
Фрідріх Вайдахер слушно зауважив: «Музеї
є результатом унікальних культурних досягнень, вони мають специфічне завдання,
яке жодна інша установа не може в них відібрати: вони були створені для того
аби допомогти всім зацікавленим краще зрозуміти себе та своє місце у цьому
світі».
Одним
із суттєвих компонентів народної культури Слобідської України є гончарство – одне з найдревніших і
найшановніших занять людства. Слобожанщина – регіон із багатими і своєособливими
гончарськими традиціями. Специфіка різновидів форм та декору глиняних виробів наразі
слабко презентовані в музеях, внаслідок чого значний масив унікальних керамічних
предметів, пов’язаних з особливостями розвитку місцевого народного промислу,
техніки і технології, лишаються без належної уваги.
Важливим
структурним фрагментом стаціонарної виставки «Наш край у ІХ – ХVІІІ ст.» ХІМу є
вітрина №15, в якій експонуються не взаємопов’язані між собою глиняні вироби (миски 5шт., горщик,
глечики 2 шт., друшляк, «курушка-чортогонка», люльки козацькі 2 шт., солонка,
свищики 4 шт. та іграшковий посуд – «монетка» 4 шт.), а також унікальне знамено
гончарного цеху. Представлені вироби вповні не розкривають особливостей
гончарного виробництва Харківщини ні в хронологічному, ні в регіональному, ані
в типологічному ракурсах.
Виробництво гончарних виробів існувало в Харківській
губернії у багатьох повітах з давніх часів, але особливо процвітало у
Валківському, Харківському, Ізюмському, Охтирському і Куп’янському повітах. Відомі такі
великі й малі гончарні осередки цього регіону: Краснокутськ, Дергачі, Вільшана,
Люботин, Огульці, Буди, Валки, Піски, Нова Водолага, Попівка, Просяне,
Горохуватка, Куп’янськ, Ізюм, Зміїв, Богородичне, Топольське, Барвінкове,
Гаврилівка, Донецьке. Основним
продуктом гончарного виробництва в традиційному суспільстві був посуд.
Домінантною функцією його було слугувати засобом фізичного життєзабезпечення
людини через приготування зберігання, перенесення, подачі до столу та
споживання їжі і питва. Художня ж складова традиційної кераміки – її
орнаментація – є частиною морфології художньої культури. Цікавим є
обрядово-ритуальний аспект використання глиняних виробів. Головними предметами
з глини були: «горщик», що використовувався для приготування їжі, миски,
макітри, глечики, бочонки, боклаги, банки, ринки, куманці, бочонки,
плесканці, кофейники та ін.
У
фондовій колекції нашого музею зберігається чимало одиниць глиняного посуду
деяких із згаданих гончарних центрів, експонуючи які, можна продемонструвати
чим схожі і різнилися його типи і види; багатий асортиментний ряд;
візуалізувати орнаментальні композиції, а також показати взаємозалежність форми
і призначення того чи іншого, як правило, забутого виду глиняного виробу. Слобожанський
глиняний посуд відрізняється від посуду інших регіонів видовженістю форм і
пропорцій (що залежало від властивостей місцевих глин), і простотою, порівняно
з сусідньою Полтавщиною, орнаментації. Хоча це не заважало слобожанським
гончарям виготовляти дуже якісний і добротний посуд, а також цеглу та кахлі.
Тож варто експонуючи вироби, згадувати імена їх творців. Серед відомих імен слобожанських гончарів: Ф.І.Сивопляс (Мерефа) – його посуд дуже міцний, з дуже якісною
поливою, умів виготовляти «відкупні кубишки»; М.А.Тарасенко (Нова Водолага), виготовляв кувшини з двохголовим
орлом, цукерницю з бараном на горі, рукомийники, Я.Падалка (Лебединський повіт) дуже добре згончаровані вироби і
витончено политі поливою: великі вази, чайники, кухлі з секретом. Знамениті валківські
гончарі: Федір Гнідий, Петро Крикун,
Дмитро Наріжний. Боромлянські гончарі: Ф.Коваленко,
Моісей Іванченко, Іван Сахно, Василь Проценко, Гаврило Башлай. Серед
охтирських гончарів відомі імена гончарів: Федір
Кривоніс, Андрій Каланчук, Іван Тищенко, Микола Кривоніс, Іван Єрмак
(цехові), та гончарів-кустарів: Петро
Чумак (полив’яний і простий посуд), Матвій Руденко (Чуб), Микита Глущенко (Ціпка). Котелевські
гончарі: Іван Шульга, Кирило Шило, Потап
Науменко, Матвій Бондаренко, Зіновій Передерій, Ігнат Безкоровайний та ін.
З
огляду на слушні зауваги музейних співробітників Харківського історичного музею
стосовно покращення стаціонарної виставки, висловлені в статтях, зокрема
Желтобородової О.А. «До питання створення стаціонарної експозиції ХІМ «Наш край
у IX – на поч. XX ст.» (2010) яка зазначила про те, що «критерії відбору та оцінки експозиційних матеріалів мають ґрунтуватися на науковій основі. Насиченість
експозиції оригінальними музейними предметами, дасть змогу передавати наукову
інформацію у доступній емоційній формі». А також Вєжлівцевої М.В. «До концепції стаціонарної повнопрофільної експозиції
«Наш край у ІХ – ХІХ ст.» (2006), де наголошено на тому, що «експозиція базується на основі історичної
об’єктивності та у відповідності до історичного профілю музею, відтворює
науково-обґрунтований, предметно-документальний образ історичного розвитку
краю, його найважливіші події, процеси, факти та явища як невід’ємної частини
загальноісторичного процесу, зробивши основний акцент на тих рисах, які були
специфічні саме для даного регіону»; пропонуємо здійснити оновлення
структурного фрагменту стаціонарної експозиції «Наш край ІХ-ХVІІІ століття» вітрини №15, взявши за основу типологічний принцип.
Шляхом
доповнення новими елементами ззовні (різновидами посудних форм), структуру
експозиції, форму подання експозиційного матеріалу залишимо незмінними. Оновлення експозиції спрямоване не на зміну змісту, а зміну зовнішнього вигляду одного
структурного фрагменту експозиції, нове розміщення предметів (глиняних виробів)
у просторі експозиції. Це сприятиме більш детальнішому висвітленню наявних
відомостей про важливе народне ремесло – гончарство
самобутнього історико-етнографічного регіону, наочному експонуванню
особливостей типів форм і орнаментації глиняних виробів Харківщини, уточненню
атрибуції, використовуючи набутки сучасної керамології та етнології, а також
засвідчить, що гончарство не лише вагома складова культурної спадщини слобожан,
поліінформативне джерело народної культури, але й культуротворчий та
етногенетичний фактор розвитку краю.
Немає коментарів:
Дописати коментар