вівторок, 24 вересня 2013 р.

Про Велику Павлівку, що в Зіньківщині / About the Pavlivka that Zinkiv

Що край, то свій звичай 
Великопавлівчанка
Ганна Яреха
Відвідини мальовничого села нашої Зіньківщини Великої Павлівки справили на мене, як етнолога неабияке враження. Село здавна славилося вишивкою, ткацтвом, а також різьбярством, теслярством, люлькарством навіть. Метою нашої експедиції було насамперед дізнатися чи були в даному осередку гончарі, чи виготовляли глиняні вироби. З’ясували, що в осередку не було гончарів, глиняні вироби переважно купували на базарі в Зінькові, куди з’їзджалися гончарі з навколишніх гончарних осередків. В селі було глинище, звідки брали глину для будівничих потреб. Глинище знаходилося і знаходиться на кутку нині засаджене акаціями.
В господарстві користувалися стандартним набором посуду, необхідним. Марія Руденко згадала, що під час весільного обряду, а саме, коли йшли дружки до молодої, на перехресті розбивали глиняний посуд на щастя. На замішування тіста для весільного короваю купували нову макітру. Паски на Великдень пекли у глиняних пасківниках, цілий рік зберігаючи їх до наступного свята. Спілкуючись з мешканцями села, а особливо старожилами вдалося дізнатися багато цікавого. Вразило мене насамперед те, що донині в цьому дійсно архаїчному осередку збереглися майже в первозданному вигляді традиції, пов’язані з весіллям. Справджується примовка: що край, то свій звичай.
Ще й досі на цю урочисту подію запрошують коровайниці. Їх обов’язково має бути парне число, зазвичай чотири, одягнені в традиційні костюм, що складається з: сорочка, керсетка, плахта, пояс, попередниця, тримаючи в руках ключки, якими скубуть сіно а також калачі, які залишають в останній хаті. За те, що коровайниці ходять по селу, господарі шанують їх, даруючи хустки. Виконати цю почесну місію запрошують не аби кого. Обов’язково це мають бути заміжні жінки з благополучних родин, з дітьми. Короваї пече місцева майстриня Катерина Грищенко 
Село велике, розкішно розкинувшись біля річки… поділяться на дванадцять кутків: .
Вдалося зустріти старожилку села, яка найкращим одягом для себе вважає вишиванку, ходячи в ній щодень, а також бережливо ховає в своїй скрині найдорожче – власноруч виткані плахти.
А ще: що не хата, то музей. Кожна кімната уквітчана вишитими рушниками, вишитими картинами. Надписи цікаві на вишитих рушниках, наприклад: «Нащо багато дбати, якщо долі не мати». В селі проживає вишивальниця Ганна Литовець, яка зі своєю матір’ю славиться своїм умінням. 


Немає коментарів:

Дописати коментар