четвер, 29 жовтня 2015 р.

ЕтноТАЄМНИЦІ українського жіноцтва / Ethno SECRETS Ukrainian women

Програма теоретично-практичного КУРСУ- самопізнання
«ЕтноТАЄМНИЦІ українського ЖІНОЦТВА» 
Куратор – етнолог, етнограф, історик, керамолог, краєзнавець, Майстер із виготовлення української традиційної ляльки-мотанки, обрядової ляльки з тіста, колекціонер та популяризатор творів українського традиційного мистецтва та народного побуту, викладач вищої категорії, кандидат історичних наук, Олена-Олімпіада Щербань (066 18 45 061).
Місце проведення – Лялина Світлиця, Старий Хутір.
Теоретично-практичний КУРС-самопізнання розрахований для ВСІХ БАЖАЮЧИХ, без вікових і статевих обмежень.
У програму включено теоретичні і практичні заняття, тривалістю одна-дві години (якщо нам разом буде цікаво, час тривалості заняття продовжимо).
Передбачено Творчі практикуми на теми:
1)   Українська ЖІНКА – ХТО вона?
ВПЛИВ, РОЛЬ, правічна МУДРІСТЬ української ЖІНКИ, Її місце в Часі, Просторі, Історії.
Символіка і символізм ЖІНОЧИХ образів в українському народному мистецтві, зокрема в лялькарстві.
ЩО повинна пригадати з глибини віків сучасна УКРАЇНКА, аби ПОВНОЦІННО ЖИТИ в умовах новітнього часу.
2)               Правічна українська ЛЯЛЬКА-ОБЕРІГ. Актуальність ЇЇ для сьогодення.

Лялька-мотанкасправжнє мистецтво іграшки і не тільки…. Впродовж тисячоліть людство, наслідуючи Творця, окрім виготовлення з інших матеріалів (глини, тіста, соломи, лози, дерева, вовни, трави, сиру….) творить ляльки з тканини за своїм образом та подобою. Народна лялька-мотанка без перебільшення є унікальним явищем традиційної культури українців. Вона своєрідно-оригінальна за способом виготовлення, складно-проста за декоративною палітрою і така ТЕПЛА… Оскільки народна Лялька з тканини була невід’ємною частиною селянського побутового середовища, пов’язаного з хліборобською працею та домашнім вогнищем, вона і в прадавні часи, і сьогодні є символом родючості, материнства та своєрідним оберегом. Превалювання жіночих зображень над чоловічими можна пояснити тим, що з жіночим образом з давніх часів асоціювалися уявлення про богиню родючості, праматір, берегиню домашнього вогнища та захисницю.
Чи доводилося Вам коли-небудь робити ляльки власноруч? Серед розмаїття сучасних ляльок народні ляльки з тканини (перш за все ляльки-мотанки) є особливим видом. Особливим насамперед тому, що зробити її дуже просто, кожен може змотати собі Лялечку, використовуючи при цьому свої працьовиті пальчики, тканину та нитки…. Спробую поетапно розповісти-показати абсолютно не приховуючи ніякісіньких секретів ЯК Я МОТАЮ СВОЮ ЛЯЛЮ-МОТАНКУ. Для роботи-забави потрібні:
1) гарний, спокійний настрій;
2) шматок (приблизно 20×20 см) приємної на дотик тканини будь-якого кольору, краще ситець вітчизняного виробництва;
3) нитки, краще муліне, дві котушки будь-якого кольору;
4) два шматки (приблизно 25×10 см) тканини, краще щільнішої за ситець фактури;
5) шматок тканини, щоб вирізати з нього хустинку для Лялі;
6) ножиці.

3)                Лялька, яку можна з’їсти. Способи і правила приготування. Змістове навантаження та семантика. Енергетика та закодовані гаразди стародавніх ласощів. 
Українські народні ляльки виготовляли з різноманітних матеріалів: глини, тканини, дерева, соломи, рогози, лози, кукурудзяних пелюсток, сиру, паперу….. а також тіста. Страви з тіста займають чи не одне з перших місць в українській кулінарії. Не дивно, що «хлібний» народ виготовляв із цього пластичного та легкого в приготуванні матеріалу різноманітні фігурки. Дослідники української народної іграшки переважно не згадують про ляльки з тіста, очевидно, вважаючи їх обрядовим печивом. На підставі зафіксованих мною етнографічних матеріалів в Полтавській, Закарпатській областях та Львові, які свідчать про те, що пряничні фігурки у вигляді жінки в народному середовищі називали «панянки», «кукли», «баришні» дозволю собі в даній доповіді величати їх ЛЯЛЬКАМИ.
4)               Магія етнічного ВЕСІЛЛЯ. Сімейний побут, роль ЖІНКИ-БЕРЕГИНІ РОДУ в ньому. 
Як склався у людини шлюб, так і піде все її життя. Народна мудрість.
Заміж йти – треба знати, що нема ні вислуг, ні відставки, оженитися – не дощову годину пересидіти. Тому, перш ніж одружитися, потрібно роздивитися. Се не на рік, а на цілий вік…            Народна мудрість
Українська весільна народна драма – не лише барвистий, складний, зітканий з різних, часто полярних емоцій обряд, але й наповнений магічною символікою багатогранний ритуал, невідступне слідування якому пророчило щасливе Життя новоствореного подружжя і всього роду.  Відбуваючись за подібним сценарієм у різних населених пунктах України, весільний обряд все ж таки має значну кількість локальних особливостей. І нині ще майже в кожному селі можна записати унікальні відомості про цю важливу обрядодію у житті кожної родини. ВЕСІЛЛЯ з давніх-давен грали пишно та гучно, дотримуючись традицій, що не одне століття складалися пращурами. Прикметно, що навіть у селах одного району, розташованих по-сусідству, весільний обряд відбувався по «сценаріях», які різнилися один від одного. СЕКРЕТИ ЩАСЛИВОГО подружнього життя складалися не лише на Весіллі, але й задовго до нього…
Смисл ВЕСІЛЬНОГО КОРОВАЮ, РУШНИКА, КВІТКИ МОЛОДОЇ…
ФУНКЦІЇ батьків на ВЕСІЛЛІ…
5)   Різдвяна атрибутика: ДІДУХ, вертепне дійство, ПРАВИЛА приготування святочних страв та напоїв.
Символ РОДУ – виготовлений власноруч Різдвяний ДІДУХ з житньої, пшеничної та ячної соломи – прадавній український оберіг ЩАСЛИВОГО майбутнього року, здоров’я і достатку всієї РОДИНИ…..

Вертеп, або святкуємо Різдво незабутньо!!!

Святочна БАГАТА КУТЯ. Як готувалися наші прабабусі до Святвечері та Різдвяного обіду? \

6)               Смакує по-українськи, або ЯК уміли чарувати вареничками наші прапрапра? Яким чином національний харчовий раціон та особливості національної кухні вплинули на формування нашого ХАРАТЕРУ та КУЛЬТУРИ?  Харчові забобони і табу українців.
«А хліб такий, як пух та дух, як пуховочка»…. Секрети пухких вареничків, крученичків, пундиків….
Їжа – один із факторів, що забезпечує функціонування живого організму як біологічної одиниці, – займає одне з центральних місць, зберігає профанно-сакральну єдність, яка дає можливість осягнути повноту народних уявлень про своє місце в системі інших культур і місце інших культур порівняно з власною.
Страви і напої відіграють одне з важливих місць в житті не лише окремого індивіда, але й держав та народів. Питання народного продовольства захоплюють практичні сторони життя і не можуть бути ігноровані ні суспільними ні державними діячами.
Елементи матеріальної культури українців, які належать до сфери традиційного харчування, в тому числі посуд та начиння, необхідні для приготування, подачі до столу, споживання, зберігання, транспортування їжі, є одними із найбільш стійких у часовому контексті. Використовуваний набір посуду посідає важливе місце в традиційній культурі українців, втілює етнічні особливості, яскраво відбиває естетичні смаки, рівень та етапи культурного розвитку. Він є однією з тих особливих форм матеріального буття, що до певної міри, хоч і з різним рівнем інтенсивності, визначає своєрідність у тому числі і духовної культури етносу. Глиняний посуд – вагома складова традиційної народної культури, в якій упродовж багатьох століть український етнос демонстрував високий мистецький талант і утверджував культурні надбання…
Пропонованим темарієм не вичерпується коло наших з Вами зацікавлень та інтересів.


Немає коментарів:

Дописати коментар