пʼятницю, 30 жовтня 2015 р.

Про писанки / About Eggs

ПИСАНКИ
Перші дослідження української писанки, і подільської зокрема, припадають на70-ті роки ХІХ століття. У той час про символи писанки першим почав говорити видатний український антрополо Хведір Вовк. Виступаючи на Третьому Археологічному конгресі в Києві у 1874 р., він подав характеристику народних писанок східних та центральних районів України, а також звернув увагу на важливе значення традиційних символів писанки для україн-ського орнаменту. 
У 1881 р. у Києві побачила світ книга першого дослідника української писанки професора М. Сумцова.
Одним із найповніших видань про писанки останньої чверті ХІХ  ст.  став  альбом «Опис колекції  народних  писанок» С.  Кульжинського,  виданий  у 1889 р.  Він  був  створений  на
основі  збірки  приватного  музею  відомої  меценатки  Катерини Скаржинської в Лубнах. У цьому альбомі було 2219 зразків писанок, з них 400 – у кольорі. Для нас є важливим те, що 770
писанок були з Подільської губернії.  Про орнаментацію та красу подільських писанок, обряди та повір’я, що пов’язані з їхнім виготовленням, писав відомий по-дільський історик, археолог та етнограф Є. Сіцинський. Його зусиллями у1890 р. у Кам’янець-Подільську було створено

музей «Древнехранилище Подольского епархиального комите-та», у якому зберігалось550 зразків писанок. Відомий подільський мистецтвознавець К. Широцький у своїй статті«Риси античного та давньохристиянського живопису на
українських писанках» подав один із найповніших описів орна-ментальних  мотивів,  поширених  в  українському  писанкарстві
[21].  Про  писанки,  як  твори  народного  малярства,  писав
С. Таранущенко[19]. Тисячі писанок зібрали, вивчили та зама-лювали у різних місцевостях України етнографи та дослідники
В.  Шухевич,  М.  Кордуба,  М.  Скорик,  І.  Гургула,  Ф.  Крчек,
О. Кольберг, О. Пчілка. Про роль писанки у святкуванні Вели-кодня, традиції та обряди писав у середині ХХ ст. О. Воропай.
Пам’яті М. Сумцова і М. Кордуби присвячений розділ«Писан-ки» видання С. Килимника«Український рік у народних звичаях
в історичному освітленні», яке вперше побачило світ у Канаді у
1962 р. [4, с. 173-208]. Символіці української писанки, зокрема й
подільської,  присвячена  книга  відомої  в  Канаді  писанкарки
Одарки Онищук[8].
У1992 р. Міжнародний з’їзд писанкарів, який відбувся у Ки-єві, зібрав майстрів писання писанки та її дослідників із різних
країн світу і сприяв науковим дослідженням цього феномену
129

[2, с. 56-57]. У1993 р. у збірнику наукових праць«Подільська
старовина» були представлені183 писанки із подільського села
Попелюхи. Хелена з Грохольських Беліна-Бжозовських(1845-1922) замалювала їх(на19 аркушах альбому) з натури до1917 р.
в селі Попелюхи Ольгопільського повіту Подільської губернії
(нині село Яворівка Піщанського району Вінницької області).
Оригінал цього альбому згорів у Варшаві в1944 р. Збереглась
лише  копія,  виконана  в1923 р.  її  онукою  Анною  Равіта-Островською(1903-1948). На початку90-х років ХХ ст. ксеро-копію з цього альбому та відеозапис писанок було передано до
Вінницького обласного краєзнавчого музею[9, с. 337-356]. Цей
подарунок був дуже цінним для працівників музею та громадс-кості  Вінниччини.  Згідно  з  інвертарним  описом  Вінницького
краєзнавчого музею в1939 р. у фондовій колекції налічувалось
1440 писанок з багатьох сіл області. На жаль, під час другої сві-тової війни вона фактично була втрачена, оскільки збереглось
лише19 писанок та4 аркуші малюнків(80 писанок), які знахо-дяться у Вінницькому обласному художньому музеї[5, с. 168].
Майже через два десятиліття у Варшаві вийшла книга«Істо-рія альбому з колекції сім’ї Беліна-Бжозовських... або як у По-пелюхах писанки малювали» (у кольорі), яка засвідчує особли-вий інтерес до Поділля та традиційної подільської писанки на-щадків Беліна-Бжозовських[15]. На думку авторів«... колекція
писанок має вагому наукову цінність. Мабуть, вона репрезентує
найбільш архаїчні форми писанкарства з Поділля в Україні» [20,
c. 122].
Учбово-методичний посібник киянок О. Білоус та З. Сташук
«Школа писанкарства», надрукований1993 р., став одним із пе-рших в Україні. Він знайомив також із традиційною символі-кою, яка характерна для писанок Поділля. У2012 р. вийшла
книга Оксани Білоус(тепер уже професійної писанкарки) «Мис-тецтво писанкарства». Секрети писанкарства, крашанки, крапа-нки, писанки, різблення, декорування, хатні обереги», у якій во-на подає основні символи, що зустрічаються на українських пи-санках у різних регіонах України, зокрема на Поділлі, розкриває
секрети писанкарства, нові технології[1].
Дослідницею та писанкаркою є відома в Україні майстриня
Віра Манько. У2005 р. вийшло друге видання її книги«Україн-ська  народна  писанка», у  якій  подано  інформацію  про  похо-дження писанки, символіку, технологію її виготовлення тощо.
Це видання містить38 кольорових таблиць із1464 малюнками–
130

символами традиційних українських писанок, зокрема356 – із
Вінницької та Хмельницької областей[6]. 

Немає коментарів:

Дописати коментар