вівторок, 21 липня 2015 р.

Жниварські традиції / harvest song traditions


Обжинковий дід ― добре відомий поліщукам обжинковий тер- мін, що означає частинку недожатої ниви, яку залишають покій- ним предкам. Поступово знімаючи табу з недожатої ділянки обря- довими діями, прадавні землероби довели цю частку урожаю, що належить душам прабатьків, до розмірів теперішніх ― символіч- ного ″діда″, логічним продовженням якого уже у хаті є сніп на по- куті. За способом в’язання, обрядовими дійствами мало чим відрі- знявся від ″бороди″, яку залишають у полі. Це той же пучок недо- жатого жита, де кількість залишених стебел повинна співпадати з кількістю членів сім’ї та поголів’я худоби (кожному по колосоч- ку). ″Діда″ перев’язують у кількох місцях кольоровими нитками або шнурочками.
Всі інші обдядодійства такі ж як і під час вигото- влення ″спасової бороди″. Винятком є лише той факт, що ″діда″ на ниві обгороджують парканом ― роблять для нього ″хатку″. Із за- здалегідь недожатого невеличкого квадратика жита посередині відбирають стебла з дорідними колосками для власне ″діда″. Те, що залишилося навколо, зжинають. Потім зайву солому з вижатого відрізають. Пучок колосся разом з іншими колосками використо- вують на ″квітку″, яку несуть додому, а соломою обгороджують уже обв’язаного ″діда″ з усіх сторін. Це ″хатка″ (загорожа) для ″діда″. Є підстави вважати, що ″дід″ ― це душі предків-дідів, яких кличуть на допомогу, коли потрібно швидко та якісно щось зроби- ти. Для зустрічі з останніми призначалася вечеря напередодні за- жинок, яка у давнину відбувалася безпосередньо у полі. Її симво- лом-рудиментом залишився до сьогодні хліб-″зажинач″. ″Борода″ і ″дід″ належали предкам, як їхня частка урожаю. Їм же належали і сніп та ″квітка″, які прилаштовувалися на покуті. Польська дослідниця М. Войтила-Свєдовська з цього приводу стверджує: ″Тільки на загальному фоні антропоморфічного сприй- няття природи і витриманого часом уявлення про безперервність життя і взаємопроникненість, чи, вірніше, взаємодоповненість сві- ту живих і світу мертвих ― і самі обряди, і їх назви отримують свої пояснення″.

Немає коментарів:

Дописати коментар