вівторок, 25 жовтня 2011 р.

Мені пишуть...

Доброго дня!
Шановна пані майстриня, звертається до Вас учениця  11-а класу  Фінансово-правового ліцею м. Києва. Я працюю над науковою роботою Історія української ляльки – мотанки. Моїм великим бажанням була б можливість поспілкуватися з справжніми майстрами. Оскільки, така можливість не завжди є, то я звертаюсь до Вас через електронну адресу, яку ви запропонували на сайті Рукотвори. У мене до Вас велике прохання відповісти на декілька моїх запитань, які допоможуть мені у написанні моєї наукової роботи.
 Хотілося б дізнатися:
1). Як довго Ви займаєтесь виготовленням ляльок, і від кого ви перейняли це мистецтво?

Я виготовляю тканинну Ляльку-мотанку з 2008 року. Вчителя у мене немає. Виходить, що навчилася самотужки. Поштовхом до цього виду творчості було те, що одного разу я побачила як мотала лялечку з носової хусточки одна жінка. Її ім’я Людмила. Вона просто продемонструвала техніку. Нас, глядачів, було кілька чоловік. Це «зачепило» лиш мене. Відтоді я мотаю ляльки-мотанки. Нині вважаю себе лялькаркою. Окрім того, 30 листопада 2010 року я відкрила перший в Україні музей ляльки-мотанки – салон-студію «Лялина Світлиця» Олени-Олімпіади Скрипки-Щербань. Салон, бо тут мрію виставити всі українські тканинні ляльки-мотанки, щонайменш по одній від кожної української лялькарки. Студія, бо тут ми проводимо майстер-класи із виготовлення Ляльки-мотанки.
Ляльки-мотанки Олени Щербань були репрезентовані на персональних виставках у Державній спеціалізованій художній школі-інтернаті І-ІІІ ступенів «Колегіум мистецтв у Опішному» (грудень 2008 р.), під час Міжнародного мистецького фестивалю-ярмарку «Гончарний Всесвіт в Україні–2009» та Національного дня гончаря (липень 2009 р., Опішне), Музеї-садибі Івана Котляревського (вересень, Полтава); експонувалися на Всеукраїнській виставці народного мистецтва (Київ, НСМНМУ, грудень 2009 р.), виставці «Народного мистецтва Полтавщини» (Київ, Музей гетьманства, квітень 2010 р.), виставці виробів майстрів Полтавського краю (Київ, НСМНМУ, червень 2010 р.), І Московской международной выставке «Искусство куклы» (29-31 октября 2010 г.), виставці-ярмарку «Різдвяний вернісаж» (22-30 грудня, 2010 р., Полтава). 
Проводила майстер-клас із виготовлення ляльки-мотанки під час Міжнародного мистецького фестивалю-ярмарку «Гончарний Всесвіт в Україні–2009» (4 липня 2009 р., Опішне, Полтавщина), фестивалю-ярмарку «Співочі тераси» (6 вересня 2009 р., с.Городне, Харківщина), дитячому яслах-садку «Берізка» (4 березня 2010 р., Опішне, Полтавщина), опішнянському Будинку школяра (28 квітня 2010 р., Опішне, Полтавщина), під час проведення свята Бузкового гаю (15 травня 2010 р., Диканька, Полтавщина), під час Міжнародного мистецького фестивалю-ярмарку «Гончарний Всесвіт в Україні–2010» та Національного дня гончаря (3 липня 2010 р., Опішне, Полтавщина), під час «Осіннього ярмарку–2010» в Національному Музеї народної архітектури та побуту України (4 вересня 2010 р., Київ-Пирогів), Опішнянській загальноосвітній школі І–ІІІ ступенів (23.09.2010 р., Опішня), під час І Московской международной выставки «Искусство куклы» (29-31 октября 2010 г., Москва), в мистецькій крамниці арт-кафе «Сто доріг» (25-26 грудня 2010 року, Полтава). 
Ляльки-мотанки Олени Щербань зберігаються у Державному музеї іграшки (Київ), Національному Музеї народної архітектури та побуту України (Київ), Національному музеї-заповіднику українського гончарства в Опішному (Опішне, Полтавщина), Зразковому  музеї народознавства «Диво» Комсомольської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 з поглибленим вивченням економіки і права (м. Комсомольськ, Полтавщина), Санкт-Петербурзському музеї іграшки, Художественно-педагогическом музее игрушки (Сергиев-Посад, Московская обл.), Кримській республіканській установі «Етнографічний музей», приватній колекції автора, у тому числі салоні-музеї-студії «Лялина світлиця» Олени-Олімпіади Скрипки-Щербань, приватних колекціях у Кременчуці, Опішному, Човно-Федорівці, Полтаві, Диканьці, Донецьку, Косові, Сумах, Охтирці, Одесі, Пирятині, Києві, Львові, Лубнах, Харкові, Петриківці, Чутівці, Кіровограді, Ялті, Сімферополі, Феодосії, Москві (РФ), Мінську (Білорусь), Любліні, Варшаві (Польща), Тредвелі (США), Сан-Дієго, Венесуелі (Південна Америка), Вільнюсі (Литва), Чехії, Японії, опішнянському дитячому яслах-садку «Берізка», Навчально-виховному комплексі №28 м. Полтава, Покровобагачанській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів, Опішнянській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів, Державній спеціалізованій художній школі-інтернаті І-ІІІ ступенів «Колегіум мистецтв у Опішному»; експонуються в мистецькій крамниці арт-кафе «Сто доріг» (Полтава). Їх можна придбати в магазині «Опішнянська кераміка» за адресою: вул. Панаса Мирного, 80, Опішне, Зіньківський р-н, Полтавщина. Більше інформації – на сайті rukotvory.com.ua

2). Які матеріали та технології ви використовуєте при виготовленні ляльки?
 Для виготовлення моєї Ляльки-мотанки я використовую переважно просту тканину і нитки. Технологія виготовлення моєї Лялі дуже архаїчна, а тому проста. Детальний її опис можна знайти на моєму блозі у статті під назвою «Моя лялька-мотанка, або про те, що може зробити кожен».

3). На Ваш погляд, чи достатньо сьогодні пропагується українська лялька?
Так, на сьогодні українська лялька, зокрема мотанка, пропагується достатньо. Це видно і проаналізувавши інтернетні статті, а також по кількості проведених за цей рік заходів стосовно лялькарства. А ще, зокрема в Полтавщині ляльку-мотанку виготовляють щонайменше 40 лялькарок!!!! У кожній з інших областей України, підозрюю, що не менше. Нехитра арифметика: 40 помножити на 24 = 960 лялькарок на Україну!!!! Це не мало.

4). Як Ви думаєте ,що потрібно щоб український народ ще більше пізнав свої традиції і яким чином це можна зробити?
Відповідь на це серйозне питання шукайте на моємо блозі, де я всіляко пропагую українське, наше, рідне. А взагалі-то, українцями народжуються. Хоча виховні заходи і загальнодержавна пропаганда ТРАДИЦІЙНОГО УКРАЇНСЬКОГО мала б неабиякий ефект!

5). Яка духовна сторона ляльки – мотанки?
Лялька-мотанка Олени Щербань відіграє дві основні функції: для гри дитини і для прикраси нею інтер’єру. Моя Ляля екологічно чиста як у матеріальному так і духовному сенсі. Якщо Ви маєте на увазі так звану оберегову функцію, то я вважаю, що сучасна Лялька-мотанка може бути оберегом так самісінько, як і мобільний телефон, наприклад…..

6). Які духовні цінності Ви вкладаєте, роблячи ляльку?
Мою Ляльки-мотанки я завжди роблю із гарним настроєм, інакше у мене нічого не виходить….
А ще мені Люди неодноразово говорили, про те, що змотавши зі мною Ляльку-мотанку у родину через деякий час прилітає лелека.
А ще я виготовляю весільні ляльки-мотанки. Вони хоч і ненародні, але Людям подобаються.

Наперед щиро Вам вдячна за відповідь. Якщо Ви дозволите Вам зателефонувати я буду щиро вдячна.

Маю надію, що Ви допоможете мені.
Моя електронна адреса: anna_capenko@mail.ru
З повагою, Юля! 

Немає коментарів:

Дописати коментар